bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


Barra lateral

ASIX Administració de Sistemes Informàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Implantació de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP02 Gestió de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Fonaments de maquinari
Totes les UFs del modul
MP06 Administració de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP07 Planificació i administració de xarxes
Totes les UFs del modul
MP08 Serveis de xarxa i Internet
Totes les UFs del modul
MP09 Implantació d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP10 Administració de sistemes gestors de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP11 Seguretat i alta disponibilitat
Totes les UFs del modul
MP12 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP13 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP14 Projecte
Totes les UFs del modul
DAM Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Accés a dades
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament d’interfícies
Totes les UFs del modul
MP08 Programació multimèdia i dispositius mòbils
Totes les UFs del modul
MP09 Programació de serveis i processos
Totes les UFs del modul
MP10 Sistemes de gestió empresarial
Totes les UFs del modul
MP11 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP12 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP13 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
MPDual Mòdul Dual / Projecte
DAW Desenvolupament d’aplicacions web
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatge de marques i sistemes de gestió d’informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Desenvolupament web en entorn client
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament web en entorn servidor
Totes les UFs del modul
MP08 Desplegament d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP09 Disseny d'interfícies web
Totes les UFs del modul
MP10 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP11 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP12 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
SMX Sistemes Microinformàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Muntatge i manteniment d’equips
Totes les UFs del modul
MP02 Sistemes Operatius Monolloc
Totes les UFs del modul
MP03 Aplicacions ofimàtiques
Totes les UFs del modul
MP04 Sistemes operatius en xarxa
Totes les UFs del modul
MP05 Xarxes locals
Totes les UFs del modul
MP06 Seguretat informàtica
Totes les UFs del modul
MP07 Serveis de xarxa
Totes les UFs del modul
MP08 Aplicacions Web
Totes les UFs del modul
MP09 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP10 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP11 Anglès
Totes les UFs del modul
MP12 Síntesi
Totes les UFs del modul
CETI Ciberseguretat en Entorns de les Tecnologies de la Informació
Tots els mòduls del cicle
CiberOT Ciberseguretat en Entorns d'Operació
Tots els mòduls del cicle
kotlin
→ Slide 1

Kotlin

Llenguatge fortament tipat amb inferència de tipus.

Compila sobre Dalvik bytecode, una variant compatible amb el bytecode de Java però orientada principalment a apps Android.

Inicialment ha estat introduït per Google per al desenvolupament d'aplicacions per a Android, però després s'ha anat ampliant el seu us en d'altres àmbits.


→ Slide 2

Primeres passes

Instal·lar Kotlin a Ubuntu (també es pot amb apt però la versió és anterior):

$ sudo snap install kotlin --classic

Permet obrir una shell per provar instruccions directament sobre el CLI:

$ kotlin
>>> println("hola!")
hola!

També ens posarà a disposició el compilador kotlinc.

Fes-li un cop d'ull als bàsics de Kotlin.


→ Slide 3

val (immutable) vs var (mutable)

Hi ha 2 paraules claus per definir símbols:

  • val defineix valors immutables, equivalents a constants en altres llenguatges.
    >>> val a=1
    >>> a=2
    error: val cannot be reassigned
    a=2
    ^
  • var defineix valors mutables, equivalents a les variables.
    >>> var a=1
    >>> a=2
    >>> a="hola"
    error: type mismatch: inferred type is String but Int was expected
    a="hola"
      ^


→ Slide 4

Inferència de tipus

Kotlin és un llenguatge fortament tipat, pel què les variables no poden canviar de tipus com en altres llenguatges de tipatge dinàmic (Python, PHP, Ruby, etc.).

La novetat respecte de Java és la inferència de tipus, que permet que el compilador conegui el tipus de la variable mitjançant la seva inicialització.

Una definició explícita d'una variable (juntament amb una assignació):

>>> var d : Double = 33.3
>>> d
res14: kotlin.Double = 33.3

Kotlin admet definicions per inferència del tipus:

>>> var d = 33.3
>>> d
res20: kotlin.Double = 33.3

La inferència de tipus ajuda a que el codi sigui menys verbós que Java. Per exemple, per instanciar objectes:

var b = Button()

Enlloc del que podria ser en Java:

Button b = new Button();


→ Slide 5

Nullable i Non-Nullable Objects

Kotlin intenta evitar errors de Java en runtime com el típic null pointer exception, quan intentem efectuar una acció sobre una variable que no ha estat inicialitzada. Així, s'etiqueten adientment els tipus com a nullable o non-nullable. Si emprem un non-nullable podrem efectuar accions segures sobre l'objecte.

Int : non-nullable vs Int? : nullable.

Per defecte els tipus son non-nullable (Ex: Int). Exemple amb inferència de tipus:

>>> var a = 1
>>> a
res87: kotlin.Int = 1
>>> a = null
error: null can not be a value of a non-null type Int
a = null
    ^

Però podem definir els tipus com a nullable amb el símbol «?» (Ex.: Int?). Exemple amb explicitació del tipus Int:

>>> var a: Int? = null
>>> a
res100: kotlin.Int = null
→ Slide 6

Què fa el compilador amb els nulls?

Disposar de variables non-nullable ens porta a certs «problemes»: el compilador no estarà segur de sumar un Int amb un Int? , ja que el segon pot ser null:

>>> var a : Int? = 20
>>> a+2
error: operator call corresponds to a dot-qualified call 'a.plus(2)' which is not allowed on a nullable receiver 'a'.
a+2
 ^


→ Slide 7

Safe call ?.

Com es pot veure, l'operador + acaba cridant la funció .plus() . Es pot fer una crida segura o safe call amb ?.plus() per fer la suma:

>>> var a : Int? = 20
>>> a?.plus(5)
res29: kotlin.Int = 25

Això sí, si el valor de la variable fos null, el resultat de la safe call també ho seria:

>>> var a : Int? = null
>>> a?.plus(5)
res34: kotlin.Int = null

Emprar safe calls evita excepcions NullPointerException sense haver d'implementar ifs i, en conseqüència, reduint el nombre de línies de codi.

→ Slide 8

Operador !!

Igualment podem dir-li al compilador de Kotlin que no comprovi els nullables i «tiri milles» sense comprovar amb l'operador !!. Això, però, pot resultar en una excepció NullPointerException que justament era el què volíem evitar de bon principi:

>>> var a: Int? = null
>>> a!!+5   
java.lang.NullPointerException
	at Line_53.<init>(Line_53.kts:1)

Sempre ens quedarà el bon clàssic try…catch per solucionar aquests possibles problemes.


→ Slide 9

Elvis Operator ?:

elvis-operator.jpg

L'Elvis Operator ?: ens permet definir un valor per defecte si la variable és nul·la. Per exemple:

>>> val name: String? = null
>>> println(name?.length ?: 0) // Retorna 0 si name és null
0
  • name és String amb valor null
  • name?.length retorna null (safe call)
  • name?.length ?: 0 (Elvis operator) retorna 0 ja que és el valor per defecte, en cas que l'expressió sigui null.

L'operador Elvis és una alternativa mes recomanable que l'operador !!

↓ Slide 10

Equivalent en Java

En Java, caldria fer un codi com aquest:

String name = null;
if( name == null ) {
    System.out.println(0);
} else {
    System.out.println( name.length() );
}

Tot i que també hi ha l'operador ternari que ho faria mes curt (potser resulta una mica menys llegible):

String name = null;
int length = (name != null) ? name.length() : 0;
System.out.println(length);


→ Slide 11

lateinit

lateinit permet no inicialitzar una variable i que el compilador no doni error. Això sí, si després es fa servir i no s'ha inicialitzat, podríem tenir un error de runtime.

Per exemple:

lateinit var x: String // Variable de tipus String que no s'ha inicialitzat
fun main() {
    val y = fes_coses_variades() // realitza diverses accions i inicialitza x
    println(x) // Imprimeix el valor de la variable x
}

lateinit pot ser molt útil per definit variables de classe en mètodes d'inicialització, com el típic onCreate() d'una Activity d'Android.


→ Slide 12

Objectes

Els constructors es defineixen amb la paraula constructor.

Les variables i funcions estàtiques dins de classes son variables que estan definides abans d'instanciar cap objecte. Es poden utilitzar, entre d'altres usos, per a implementar patrons de com Factory o Singleton.

En Kotlin es defineixen dins l'anomenat companion object, per exemple:

class MyClass {
    private val a = 1
 
    constructor(valor: Int) {
        this.a = valor
    }
 
    companion object {
        private val myStaticVar = 10
 
        fun myStaticFunction() {
            // ...
        }        
    }
}
kotlin.txt · Darrera modificació: 2025/01/07 19:10 per enric_mieza_sanchez