bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


Barra lateral

ASIX Administració de Sistemes Informàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Implantació de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP02 Gestió de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Fonaments de maquinari
Totes les UFs del modul
MP06 Administració de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP07 Planificació i administració de xarxes
Totes les UFs del modul
MP08 Serveis de xarxa i Internet
Totes les UFs del modul
MP09 Implantació d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP10 Administració de sistemes gestors de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP11 Seguretat i alta disponibilitat
Totes les UFs del modul
MP12 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP13 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP14 Projecte
Totes les UFs del modul
DAM Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Accés a dades
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament d’interfícies
Totes les UFs del modul
MP08 Programació multimèdia i dispositius mòbils
Totes les UFs del modul
MP09 Programació de serveis i processos
Totes les UFs del modul
MP10 Sistemes de gestió empresarial
Totes les UFs del modul
MP11 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP12 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP13 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
MPDual Mòdul Dual / Projecte
DAW Desenvolupament d’aplicacions web
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatge de marques i sistemes de gestió d’informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Desenvolupament web en entorn client
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament web en entorn servidor
Totes les UFs del modul
MP08 Desplegament d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP09 Disseny d'interfícies web
Totes les UFs del modul
MP10 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP11 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP12 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
SMX Sistemes Microinformàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Muntatge i manteniment d’equips
Totes les UFs del modul
MP02 Sistemes Operatius Monolloc
Totes les UFs del modul
MP03 Aplicacions ofimàtiques
Totes les UFs del modul
MP04 Sistemes operatius en xarxa
Totes les UFs del modul
MP05 Xarxes locals
Totes les UFs del modul
MP06 Seguretat informàtica
Totes les UFs del modul
MP07 Serveis de xarxa
Totes les UFs del modul
MP08 Aplicacions Web
Totes les UFs del modul
MP09 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP10 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP11 Anglès
Totes les UFs del modul
MP12 Síntesi
Totes les UFs del modul
CETI Ciberseguretat en Entorns de les Tecnologies de la Informació
Tots els mòduls del cicle
CiberOT Ciberseguretat en Entorns d'Operació
Tots els mòduls del cicle
websockets_php

Ho anirem fent per activitats (etapes) incrementals, que aniran incorporant diferents funcionalitats.

Objectiu: L’objectiu és crear dues aplicacions: un servidor de jocs i un client. El nostre client ha de poder connectar-se (i jugar) sobre la resta de servidors.

El joc: El joc ha d’estar sostingut pel servidor, és a dir, és el servidor qui marca quin joc és, quines són les regles, i és qui respon a les accions dels usuaris i procesa els moviments i els events. Cadascú ha de decidir quin joc vol implementar. L'únic límit són les especificacions que s'estableixen en aquest document, que han de permetre garantir la compatibilitat entre clients i servidors.

El client: El client fa de ‘joystick’ i de pantalla. Presenta les dades procedents del servidor i envia al servidor l’estat de les tecles (tecles de cursor, control i espai).

El servidor: El servidor, primer, en començar el joc, envia un arxiu d’imatges al client (imatge gran amb sprites tots de la mateixa mida).

A partir d’aquest moment, sempre que hi hagi un canvi en el joc, el servidor informarà a l’altre jugador.

Proporcionarà la posició dels diferents elements i l’sprite associada

En els exemples, el servidor només aguantarà una partida. Serà interessant trobar la forma de fer que suporti múltiples partides.

Partim de l'exemple recollit en la següent pàgina web: WebSockets con PHP + Javascript (Vanilla)

En aquesta pàgina web trobem una introducció teòrica a la tecnologia de websockets, enllaç a la lliberia PHP-Websockets (https://github.com/ghedipunk/PHP-Websockets), explicació pràctica del funcionament de la llibreria i un exemple d'ús de la mateixa.

L'esmentada llibreria, en el moment d'escriure aquest text, presentava diversos problemes menors de compatibilitat amb PHP 8. Pots corregir els problemes que puguis trobar (bàsicament, comentar les línies que donin error) o utilitzar PHP 7.4.

De la pàgina anterior, implementa l'exemple proposat i fes-lo funcionar.

A continuació, tens un exemple bàsic de comunicació mitjançant websockets en PHP:

index.html
websockets/xat_basic/index.html
<html>
<body>
    <h3>TEST SERVER</h3>
    <script>
        var socket;
        function init() {
            socket = new WebSocket("ws://localhost:9000");
 
            socket.onopen = function (msg) {
                alert("Welcome - status " + this.readyState);
            };
            socket.onmessage = function (msg) {
                alert("Received -  " + msg.data);
            };
            socket.onclose = function (msg) {
                alert("Disconnected - status " + this.readyState);
            };
        }
        function send(msg_xat) {
            if(msg_xat.length > 0) {
                socket.send(msg_xat);
            }
        }
        function quit() { socket.close() }
        function reconnect () { quit(); init(); }
    </script>
    <input type="button" onclick="init();" value="Connect">
    <input type="button" onclick="quit();" value="Close">
    <hr>
    <input type="text" id="msg">
    <input type="button" onclick="send(document.getElementById('msg').value);" value="Send">
</body>
</html>
SalaXatServer
websockets/xat_basic/SalaXatServer.php
<?php
require_once('websockets.php');
 
class SalaChatServer extends WebSocketServer {
    protected function process($user, $message) {
        echo 'user sent: ' . $message . PHP_EOL;
        foreach ($this->users as $currentUser) {
            if ($currentUser !== $user)
                $this->send($currentUser, $message);
        }
    }
    protected function connected($user)
    {
        echo 'user connected' . PHP_EOL;
    }
    protected function closed($user)
    {
        echo 'user disconnected' . PHP_EOL;
    }
}
 
$chatServer = new SalaChatServer("localhost","9000");
 
try {
    $chatServer->run();
} catch (Exception $e) {
    $chatServer->stdout($e->getMessage());
}

A partir dels fitxers d'exemple, incorpora les següents funcionalitats: Demani el nom. No ha de permetre la connexió si el nom no està introduït. Si la connexió està establerta, que no permeti modificar el nom.

Que enviï el nom al servidor (juntament amb el missatge, en format JSON).

Que mostri en pantalla tant els missatges enviats com els rebuts (en un div addicional), amb el nom del remitent. Interessant marcar de forma diferent els missatges propis (per exemple, alineats a la dreta).

En aquesta primera fase, farem que el client entri al servidor i es pugui connectar a una partida o crear-ne una de nova.

  1. Et connectes al servidor. El servidor et respon amb un json de la forma {connexio:’ok’} o {connexio:’ko’}
  2. Li pases el teu nom d’usuari. {nom:’Pepito’}
  3. El servidor t’informa de les partides en curs. {partides:[{id:1,usuari:’Ramon’,convidat:null,creada:’yyyy-mm-dd hh:mm:ss’, estat:0,1,2 (0: manca jugador, 1, s’està jugant, 2. acabada)},{id:2,usuari:’Laura’,creada:’yyyy-mm-dd hh:mm:ss’, estat:1},usuaris:[{nom:’Ramon’},{nom:’Pepito’}]
  4. Pots optar per crear una nova partida o connectar-te a una existent {accio:’nova partida’} o {accio:’connectar a partida’, id:2}
  5. Si hem fet ‘nova partida’, el servidor ens retorna el llistat de partides, amb la nostra incorporada.

Prenent com a referència el codi treballat en l'activitat 1, implementa la comunicació entre el servidor i els clients segons les especificacions anteriors.

websockets_php.txt · Darrera modificació: 2023/07/05 18:35 per enric_mieza_sanchez