bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


Barra lateral

ASIX Administració de Sistemes Informàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Implantació de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP02 Gestió de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Fonaments de maquinari
Totes les UFs del modul
MP06 Administració de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP07 Planificació i administració de xarxes
Totes les UFs del modul
MP08 Serveis de xarxa i Internet
Totes les UFs del modul
MP09 Implantació d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP10 Administració de sistemes gestors de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP11 Seguretat i alta disponibilitat
Totes les UFs del modul
MP12 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP13 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP14 Projecte
Totes les UFs del modul
DAM Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Accés a dades
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament d’interfícies
Totes les UFs del modul
MP08 Programació multimèdia i dispositius mòbils
Totes les UFs del modul
MP09 Programació de serveis i processos
Totes les UFs del modul
MP10 Sistemes de gestió empresarial
Totes les UFs del modul
MP11 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP12 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP13 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
MPDual Mòdul Dual / Projecte
DAW Desenvolupament d’aplicacions web
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatge de marques i sistemes de gestió d’informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Desenvolupament web en entorn client
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament web en entorn servidor
Totes les UFs del modul
MP08 Desplegament d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP09 Disseny d'interfícies web
Totes les UFs del modul
MP10 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP11 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP12 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
SMX Sistemes Microinformàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Muntatge i manteniment d’equips
Totes les UFs del modul
MP02 Sistemes Operatius Monolloc
Totes les UFs del modul
MP03 Aplicacions ofimàtiques
Totes les UFs del modul
MP04 Sistemes operatius en xarxa
Totes les UFs del modul
MP05 Xarxes locals
Totes les UFs del modul
MP06 Seguretat informàtica
Totes les UFs del modul
MP07 Serveis de xarxa
Totes les UFs del modul
MP08 Aplicacions Web
Totes les UFs del modul
MP09 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP10 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP11 Anglès
Totes les UFs del modul
MP12 Síntesi
Totes les UFs del modul
CETI Ciberseguretat en Entorns de les Tecnologies de la Informació
Tots els mòduls del cicle
CiberOT Ciberseguretat en Entorns d'Operació
Tots els mòduls del cicle
libgdx_comunicacions

Comunicacions en libGDX

Aquest article ve de jocs libGDX on implementem jocs multiplataforma.

libGDX es programa en Java, per tant podriem emprar les llibreries estàndard de comunicació HTTP o WebSockets. Però si utilitzem les pròpies de liBGDX ens facilitarà el codi, ja que ens estalviarem la gestió dels threads de comunicació necessaris a Android explicats a Android Threads.

Llibreries de comunicacions:


Crides HTTP estàndard

Les realitzem mitjançant la llibreria Networking de libGDX que ja ve integrada al propi framework.

Exercicis

Fes un projecte libGDX amb Dialog com el de l'exemple.

Implementa una crida HTTP a alguna web quan premem un botó del Dialog.


WebSockets

Configuració

Podem seguir la doc oficial del plugin de WebSockets per a libGDX però amb un canvi, posant api enlloc de compile.

També caldrà la definició de la variable wsVersion a build.gradle:

allprojects {
  ext {
      wsVersion = '1.9.10.3'
  }
  
Arxius de configuració (Gradle, etc.)
Per tal que funcionin les comunicacions en Android cal activar els permisos adequats:
AndroidManifest.xml
    <uses-permission android:name="android.permission.INTERNET" />
    <uses-permission android:name="android.permission.ACCESS_NETWORK_STATE" />

Si volem compilar versió HTML:

GdxDefinition.gwt.xml
  <inherits name='com.github.czyzby.websocket.GdxWebSocketGwt' />
  <inherits name='com.github.czyzby.websocket.GdxWebSocket' />

I el més important, build.gradle general del projecte (n'hi ha d'altres dins de cada plataforma):

build.gradle
allprojects {
    ext {
        wsVersion = '1.9.10.3'
    }
    repositories {
        maven { url "https://jitpack.io" }
    }
}
 
project(":desktop") {
    dependencies {
        implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:common:$wsVersion"
    }
}
 
project(":android") {
    dependencies {
        implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:common:$wsVersion"
    }
}
 
project(":html") {
    dependencies {
        implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:core:$wsVersion:sources"
        implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:html:$wsVersion"
        implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:html:$wsVersion:sources"
    }
}
 
project(":core") {
    dependencies {
        implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:core:$wsVersion"
    }
}

També cal que inicialitzem els WebSockets als arxius AndroidLauncher, iOSLauncher i DesktopLauncher, just abans de la creació del Launcher:

  CommonWebSockets.initiate();


Ús en app libGDX

  • Per connectar-nos al servidor des de l'app libGDX ho fem al constructor o funció de inicialització create().
  • Podem enviar des de qualsevol part del codi inclús des del render tot i que convé no abusar.
  • Per rebre dades del servidor ho fem mitjançant l'objecte WebSocketListener.

El protocol WebSockets (ws://) funciona sobre HTTP. Si estem treballant en producció sobre HTTPS, el protocol és SecureWebSockets (wss://). El codi aquí indicat serà una mica diferent, caldrà instanciar WebSockets.toSecureWebSocketUrl enlloc de WebSockets.toWebSocketUrl.

La variable address ha de ser el nom del servidor (no val la IP !), sense prefix, port 443 i emprant la crida que s'explica a continuació.

socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toSecureWebSocketUrl(address, port));
GameScreen.java
import com.github.czyzby.websocket.WebSocketListener;
import com.github.czyzby.websocket.WebSocket;
 
class GameScreen extends Screen {
    WebSocket socket;
    String address = "localhost";
    int port = 8888;
 
    // constructor de l'objecte Screen
    public GameScreen {
        if( Gdx.app.getType()== Application.ApplicationType.Android )
            // en Android el host és accessible per 10.0.2.2
            address = "10.0.2.2";
        socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toWebSocketUrl(address, port));
        // ULL: si és a traves de HTTPS , el protocol seria wss enlloc de ws
        //socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toSecureWebSocketUrl(address, port));
        socket.setSendGracefully(false);
        socket.addListener((WebSocketListener) new MyWSListener());
        socket.connect();
        socket.send("Enviar dades");
    }
 
    // Es poden enviar dades al render() en tems real!
    // Millor no fer-ho a cada frame per no saturar el server
    // ni ralentitzar el joc
    public void render() {
        if( stateTime-lastSend > 1.0f ) {
            lastSend = stateTime;
            socket.send("Enviar dades");
        }
    }
 
    // COMUNICACIONS (rebuda de missatges)
    /////////////////////////////////////////////
    class MyWSListener implements WebSocketListener {
 
        @Override
        public boolean onOpen(WebSocket webSocket) {
            System.out.println("Opening...");
            return false;
        }
 
        @Override
        public boolean onClose(WebSocket webSocket, int closeCode, String reason) {
            System.out.println("Closing...");
            return false;
        }
 
        @Override
        public boolean onMessage(WebSocket webSocket, String packet) {
            System.out.println("Message:");
            return false;
        }
 
        @Override
        public boolean onMessage(WebSocket webSocket, byte[] packet) {
            System.out.println("Message:");
            return false;
        }
 
        @Override
        public boolean onError(WebSocket webSocket, Throwable error) {
            System.out.println("ERROR:"+error.toString());
            return false;
        }
    }
}


Servidor WebSockets en NodeJS

Podem emprar la llibreria WS per a NodeJS.

Ens caldrà crear un projecte NodeJS i instal·lar les llibreries:

$ mkdir ws1
$ cd ws1
$ npm init
$ npm install http ws express uuid

Afegeix index.js i posa'l en marxa:

$ node index.js
Exemple 1: WebSockets simple
index.js
const { createServer } = require('http');
const { WebSocketServer } = require('ws');
 
const server = createServer();
const wss = new WebSocketServer({ server });
 
wss.on('connection', function connection(ws) {
  console.log("Nova connexió.");
  ws.send('something');
 
  ws.on('error', console.error);
 
  ws.on('message', function message(data) {
    console.log('received: %s', data);
  });
 
  ws.on('close', function close() {
    console.log("Tancant connexió.")
  })
 
});
 
server.listen( 8888, function() {
  console.log("listening...");
});
Exemple 2: WebSockets + HTTP
index,js
const express = require('express')
const http = require('http');
const WebSocket = require('ws')
 
const app = express()
const httpServer = http.createServer(app);
const wss = new WebSocket.Server({ server: httpServer })
 
const { v4: uuidv4 } = require('uuid')
const port = 8888
var clients = {}
 
// HTTP ROUTES
app.use(express.static('public'))
app.get('/',root);
 
 
// WS client connections
wss.on('connection', function connection(ws) {
  var userid = uuidv4();
  console.log('Nova connexió: '+userid);
  clients[userid] = { "id":userid, "ws":ws, pos:{} };
  ws.send("Benvingut id="+userid);
  // TODO: crear totems i actualitzar
 
  ws.on('close', function close() {
    delete clients[userid];
    // TODO: esborrar totems?
  })
 
  ws.on('error', console.error);
 
  ws.on('message', function message(data) {
    try {
      // exemple per descoficar JSON
      var posData = JSON.parse(data);
      posData.id = userid;
      console.log('Pos data: %s', JSON.stringify(posData));
      // retransmetem posició a tothom
      broadcast(JSON.stringify(posData));
    } catch (e) {
      console.log("ERROR descodificant pos: "+e)
    }
  });
 
});
 
 
// SERVER START
httpServer.listen(port, appListen)
function appListen () {
 console.log(`Example app listening on: http://localhost:${port}`)
}
 
// HTTP
/////////////////////////////////
async function root(req,res) {
    res.send("IETI Game WebSocket Server");
}
 
 
// WS : Web Sockets
/////////////////////////////////
async function broadcast (obj) {
  for( var id in clients ) {
    var client = clients[id];
    //if (client.readyState === WebSocket.OPEN) {
      var messageAsString = JSON.stringify(obj)
      client.ws.send(obj);
    //}
  }
}


Exercicis

Implementa el servidor NodeJS indicat.

Afegeix la llibreria de WebSockets al teu joc libGDX i fes que envii la posició del nostre personatge 1 cop per segon.

Assegura't que funciona comprovant que el servidor mostra el missatge de posicionament del personatge a la seva consola.


JSON and Jackson

Per treballar amb comunicacions és probable que us calgui codificar i descodificar JSON. Una opció és la llibreria Jackson de Java, que podem afegir al projecte amb Gradle:

gradle.settings
project(":core") {
    dependencies {
        implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-core:2.10.1'
        implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-annotations:2.10.1'
        implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-databind:2.10.1'
    }
}


libgdx_comunicacions.txt · Darrera modificació: 2024/05/03 17:47 per enric_mieza_sanchez