bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


Barra lateral

ASIX Administració de Sistemes Informàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Implantació de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP02 Gestió de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Fonaments de maquinari
Totes les UFs del modul
MP06 Administració de sistemes operatius
Totes les UFs del modul
MP07 Planificació i administració de xarxes
Totes les UFs del modul
MP08 Serveis de xarxa i Internet
Totes les UFs del modul
MP09 Implantació d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP10 Administració de sistemes gestors de bases de dades
Totes les UFs del modul
MP11 Seguretat i alta disponibilitat
Totes les UFs del modul
MP12 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP13 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP14 Projecte
Totes les UFs del modul
DAM Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació bàsica
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatges de marques i sistemes de gestió d'informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Accés a dades
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament d’interfícies
Totes les UFs del modul
MP08 Programació multimèdia i dispositius mòbils
Totes les UFs del modul
MP09 Programació de serveis i processos
Totes les UFs del modul
MP10 Sistemes de gestió empresarial
Totes les UFs del modul
MP11 Formació i orientació laboral
Totes les UFs del modul
MP12 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP13 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
MPDual Mòdul Dual / Projecte
DAW Desenvolupament d’aplicacions web
Tots els mòduls del cicle
MP01 Sistemes informàtics
Totes les UFs del modul
MP02 Bases de dades
Totes les UFs del modul
MP03 Programació
Totes les UFs del modul
MP04 Llenguatge de marques i sistemes de gestió d’informació
Totes les UFs del modul
MP05 Entorns de desenvolupament
Totes les UFs del modul
MP06 Desenvolupament web en entorn client
Totes les UFs del modul
MP07 Desenvolupament web en entorn servidor
Totes les UFs del modul
MP08 Desplegament d'aplicacions web
Totes les UFs del modul
MP09 Disseny d'interfícies web
Totes les UFs del modul
MP10 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP11 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP12 Projecte de síntesi
Totes les UFs del modul
SMX Sistemes Microinformàtics i Xarxes
Tots els mòduls del cicle
MP01 Muntatge i manteniment d’equips
Totes les UFs del modul
MP02 Sistemes Operatius Monolloc
Totes les UFs del modul
MP03 Aplicacions ofimàtiques
Totes les UFs del modul
MP04 Sistemes operatius en xarxa
Totes les UFs del modul
MP05 Xarxes locals
Totes les UFs del modul
MP06 Seguretat informàtica
Totes les UFs del modul
MP07 Serveis de xarxa
Totes les UFs del modul
MP08 Aplicacions Web
Totes les UFs del modul
MP09 Formació i Orientació Laboral
Totes les UFs del modul
MP10 Empresa i iniciativa emprenedora
Totes les UFs del modul
MP11 Anglès
Totes les UFs del modul
MP12 Síntesi
Totes les UFs del modul
CETI Ciberseguretat en Entorns de les Tecnologies de la Informació
Tots els mòduls del cicle
CiberOT Ciberseguretat en Entorns d'Operació
Tots els mòduls del cicle
android_spinner

Android Spinner o Dropdown

Un spinner d'Android és un widget (element gràfic) que habitualment coneixem en altres entorns com a dropdown menu, selector o menú desplegable.

La programació en Android és, però, més complicada que en altres entorns degut a la gestió de la RAM en llistes molt llargues amb recursos costosos com les imatges, explicat a l'article Android ListView.


Coneixements previs

Cal conèixer Android.


Creació d'un spinner de forma gràfica

Sempre convé començar per la pàgina oficial d'Android, en aquest cas sobre Spinners.

L'exemple és un Spinner amb una llista fixa dels planetes. El què es fa primerament és definir la llista de planetes com a Resource (el famós R d'Android).

A la pàgina oficial ens mostra la manera d'enllaçar el Spinner amb un ArrayAdapter. Això resulta complexe i està pensat per a situacions molt genèriques en què les dades poden ser dinàmiques, com per exemple si surten d'una consulta a una base de dades. Si volem saber més d'aquesta opció, ho podem investigar a l'article Android ListView, que utilitza Adapters de forma molt similar.

Però nosaltres volem un dropdown senzill, i per tant ho farem més simple, assignant la llista de valors al control i llestos. Hi ha molts casos que cal això i no necessita la complexitat de l'Adapter.

  1. Crea una nova app amb EmptyActivity.
  2. Crea el Spinner dins el layout de la MainActivity (per exemple, arxiu activity_main.xml). Ho podem fer de forma gràfica.
  3. Assignem el valor de l'array de planetes al Spinner.
  4. En el codi, poder recollir el valor del Spinner amb
    String text = mySpinner.getSelectedItem().toString();
  5. Posa un botó que quan el premis reculli el valor del Spinner i el mostri en un Toast.


Creació d'un Spinner de forma programàtica

A partir de dades d'un resource

Primer caldrà crear un array d'elements a l'arxiu strings.xml (gràficament al Android Studio).

Per exemple, per fer un selector de números del 0 al 5:

strings.xml
<resources>
    <string-array name="nombres">
        <item>0</item>
        <item>1</item>
        <item>2</item>
        <item>3</item>
        <item>4</item>
        <item>5</item>
    </string-array>
</resources>

Es pot crear un Spinner de forma programàtica amb el seu Adapter d'aquesta manera:

Spinner spinner = new Spinner(this);
ArrayAdapter<CharSequence> adapter = ArrayAdapter.createFromResource(this,
    R.array.nombres, android.R.layout.simple_spinner_item);
spinner.setAdapter(adapter);


A partir de dades dinàmiques

Per crear un rang de dades del 0 al 5 com hem fet abans no cal definir el array a l'arxiu XML, que seria estàtic perquè no es podria modificar en temps d'execució. En canvi, es pot generar el Spinner així:

Spinner spinner = new Spinner(this);
CharSequence[] nombres = {"0","1","2","3","4","5"};
ArrayAdapter<CharSequence> adapter = new ArrayAdapter<CharSequence>(this,
    android.R.layout.simple_spinner_item, nombres);
spinner.setAdapter(adapter);


Connectant les callback dels Spinner

Per poder respondre a les accions de l'usuari al canviar els valors dels Spinner necessitarem implementar les callback pertinents. L'objecte que sol fer la feina és un Listener.

Tindrem 2 estratègies bàsiques per a implementar les callback d'un Spinner (o de qualsevol View amb acció. Convé conèixer les dues, encara que recomanem la segona.

Opció 1: objecte OnItemSelectedListener

Crear un objecte tipus OnItemSelectedListener per a cada Spinner, similarment a com solem fer amb els OnClickListener dels Button:

Spinner spinner = new Spinner(this);
spinner.setOnItemSelectedListener(new AdapterView.OnItemSelectedListener() {
    @Override
    public void onItemSelected(AdapterView<?> adapterView, View view, int i, long l) {
        // la posició del spinner és 'i', però també es pot buscar amb
        String string = spinner.getSelectedItem().toString();
    }
 
    @Override
    public void onNothingSelected(AdapterView<?> adapterView) {
 
    }
});

Opció 2: heretar OnItemSelechtedListener a la MainActivity

Podem heretar la interfície OnItemSelectedListener a la pròpia MainActivity i implementant les funcions necessàries com a mètodes d'aquesta, tal i com suggereix la doc oficial del Spinner.

public class SpinnerActivity extends Activity implements OnItemSelectedListener {
    ...
 
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        ...
        Spinner spinner = new Spinner(this);
        spinner.setOnItemSelectedListener(this);
        ...
    }
 
    public void onItemSelected(AdapterView<?> parent, View view,
            int pos, long id) {
        // An item was selected. You can retrieve the selected item using
        // parent.getItemAtPosition(pos)
    }
 
    public void onNothingSelected(AdapterView<?> parent) {
        // Another interface callback
    }
}

Ens resultarà un codi més llegible si fem servir la opció 2, al menys en aquest cas.

Segueix la doc oficial del Spinner on l'exemple segueix aquesta estratègia implementant les callback. Tant en un cas com a l'altra cal implementar les dues funcions:

  • onItemSelected: és on activarem la lògica del nostre joc.
  • onNothingSelected: és obligatoria implementar-la, però segurament no hi posarem res de codi.


Exercicis

Crea una app amb 2 Spinner:

  • Un creat de forma estàtica amb els noms dels planetes, tal i com planteja la doc oficial de Spinner.
  • Un creat programàticament amb els números descrits anteriorment.

Implementa les callback necessàries fent que quan es canvii el valor d'un Spinner ens mostri un Log indicant-nos el text «Spinner modificat».


android_spinner.txt · Darrera modificació: 2022/10/17 17:03 per enrique_mieza_sanchez