Aquest article ve de jocs libGDX on implementem jocs multiplataforma.
libGDX es programa en Java, per tant podriem emprar les llibreries estàndard de comunicació HTTP o WebSockets. Però si utilitzem les pròpies de liBGDX ens facilitarà el codi, ja que ens estalviarem la gestió dels threads de comunicació necessaris a Android explicats a Android Threads.
Llibreries de comunicacions:
Les realitzem mitjançant la llibreria Networking de libGDX que ja ve integrada al propi framework.
Fes un projecte libGDX amb Dialog com el de l'exemple.
Implementa una crida HTTP a alguna web quan premem un botó del Dialog.
Podem seguir la doc oficial del plugin de WebSockets per a libGDX però amb un canvi, posant api
enlloc de compile
.
També caldrà la definició de la variable wsVersion a build.gradle
:
allprojects { ext { wsVersion = '1.9.10.3' }
<uses-permission android:name="android.permission.INTERNET" /> <uses-permission android:name="android.permission.ACCESS_NETWORK_STATE" />
Si volem compilar versió HTML:
<inherits name='com.github.czyzby.websocket.GdxWebSocketGwt' /> <inherits name='com.github.czyzby.websocket.GdxWebSocket' />
I el més important, configurar els diferents build.gradle
dins de cada plataforma:
General:
allprojects { ext { wsVersion = '1.9.10.3' } repositories { maven { url "https://jitpack.io" } } }
ULL: als segúents només cal afegir la línia del repo de com.github.MrStahlfelge
, la resta ja hi haurien de ser, es posen aquí per oreintació d'on cal inserir-los.
Core:
dependencies { api "com.badlogicgames.gdx:gdx:$gdxVersion" implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:core:$wsVersion" // ... }
Android:
dependencies { // ... implementation "com.badlogicgames.gdx:gdx-backend-android:$gdxVersion" implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:common:$wsVersion" implementation project(':core') // ... }
Desktop (Lwjgl3):
dependencies { implementation "com.badlogicgames.gdx:gdx-backend-lwjgl3:$gdxVersion" implementation "com.badlogicgames.gdx:gdx-platform:$gdxVersion:natives-desktop" implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:common:$wsVersion" implementation project(':core') // ...
HTML:
dependencies { // ... implementation "com.badlogicgames.gdx:gdx:$gdxVersion:sources" implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:core:$wsVersion:sources" implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:html:$wsVersion" implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:html:$wsVersion:sources" implementation project(':core') // ... }
També cal que inicialitzem els WebSockets als arxius AndroidLauncher
, iOSLauncher
i DesktopLauncher
, just abans de la creació del Launcher:
CommonWebSockets.initiate();
create()
.render
tot i que convé no abusar.WebSocketListener
.
El protocol WebSockets (ws://) funciona sobre HTTP. Si estem treballant en producció sobre HTTPS, el protocol és SecureWebSockets (wss://). El codi aquí indicat serà una mica diferent, caldrà instanciar WebSockets.toSecureWebSocketUrl
enlloc de WebSockets.toWebSocketUrl
.
La variable address
ha de ser el nom del servidor (no val la IP !), sense prefix, port 443 i emprant la crida que s'explica a continuació.
socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toSecureWebSocketUrl(address, port));
import com.github.czyzby.websocket.WebSocketListener; import com.github.czyzby.websocket.WebSocket; class GameScreen extends Screen { WebSocket socket; String address = "localhost"; int port = 8888; // constructor de l'objecte Screen public GameScreen { if( Gdx.app.getType()== Application.ApplicationType.Android ) // en Android el host és accessible per 10.0.2.2 address = "10.0.2.2"; socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toWebSocketUrl(address, port)); // ULL: si és a traves de HTTPS , el protocol seria wss enlloc de ws //socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toSecureWebSocketUrl(address, port)); socket.setSendGracefully(false); socket.addListener((WebSocketListener) new MyWSListener()); socket.connect(); socket.send("Enviar dades"); } // Es poden enviar dades al render() en tems real! // Millor no fer-ho a cada frame per no saturar el server // ni ralentitzar el joc public void render() { if( stateTime-lastSend > 1.0f ) { lastSend = stateTime; socket.send("Enviar dades"); } } // COMUNICACIONS (rebuda de missatges) ///////////////////////////////////////////// class MyWSListener implements WebSocketListener { @Override public boolean onOpen(WebSocket webSocket) { System.out.println("Opening..."); return false; } @Override public boolean onClose(WebSocket webSocket, int closeCode, String reason) { System.out.println("Closing..."); return false; } @Override public boolean onMessage(WebSocket webSocket, String packet) { System.out.println("Message:"+packet); return false; } @Override public boolean onMessage(WebSocket webSocket, byte[] packet) { System.out.println("Message:"+packet); return false; } @Override public boolean onError(WebSocket webSocket, Throwable error) { System.out.println("ERROR:"+error.toString()); return false; } } }
Podem emprar la llibreria WS per a NodeJS.
Ens caldrà crear un projecte NodeJS i instal·lar les llibreries:
$ mkdir ws1 $ cd ws1 $ npm init $ npm install http ws express uuid
Afegeix index.js
i posa'l en marxa:
$ node index.js
const { createServer } = require('http'); const { WebSocketServer } = require('ws'); const server = createServer(); const wss = new WebSocketServer({ server }); wss.on('connection', function connection(ws) { console.log("Nova connexió."); ws.send('something'); ws.on('error', console.error); ws.on('message', function message(data) { console.log('received: %s', data); }); ws.on('close', function close() { console.log("Tancant connexió.") }) }); server.listen( 8888, function() { console.log("listening..."); });
const express = require('express') const http = require('http'); const WebSocket = require('ws') const app = express() const httpServer = http.createServer(app); const wss = new WebSocket.Server({ server: httpServer }) const { v4: uuidv4 } = require('uuid') const port = 8888 var clients = {} // HTTP ROUTES app.use(express.static('public')) app.get('/',root); // WS client connections wss.on('connection', function connection(ws) { var userid = uuidv4(); console.log('Nova connexió: '+userid); clients[userid] = { "id":userid, "ws":ws, pos:{} }; ws.send("Benvingut id="+userid); // TODO: crear totems i actualitzar ws.on('close', function close() { delete clients[userid]; // TODO: esborrar totems? }) ws.on('error', console.error); ws.on('message', function message(data) { try { // exemple per descoficar JSON var posData = JSON.parse(data); posData.id = userid; console.log('Pos data: %s', JSON.stringify(posData)); // retransmetem posició a tothom broadcast(JSON.stringify(posData)); } catch (e) { console.log("ERROR descodificant pos: "+e) } }); }); // SERVER START httpServer.listen(port, appListen) function appListen () { console.log(`Example app listening on: http://localhost:${port}`) } // HTTP ///////////////////////////////// async function root(req,res) { res.send("IETI Game WebSocket Server"); } // WS : Web Sockets ///////////////////////////////// async function broadcast (obj) { for( var id in clients ) { var client = clients[id]; //if (client.readyState === WebSocket.OPEN) { var messageAsString = JSON.stringify(obj) client.ws.send(obj); //} } }
Servidor i app de prova en local
Implementa el servidor NodeJS de l'exemple.
Fes una aplicació libGDX que connecti amb el servidor i envii la posició on fas un touch en la pantalla. Per no saturar de missatges repetitius (i innecessaris), no enviïs la posició si aquesta no ha canviat respecte del render
previ.
Servidor WebSockets en producció
Implementa el servidor NodeJS al teu servidor públic (Proxmox).
Ajusta l'aplicació perquè es pugui connectar al servidor públic. Observa la línia de connexió on s'explica com canviar de protocol ws:
(Web Socket estàndard) al wss:
(Web Socket Secure, sobre SSL, el seu equivalent del HTTPS).
Pots mirar de posar en producciò el servidor NodeJS amb el gestor de processos PM2 per a NodeJS. Tingues en compte que per posar en producció als ports públics com 80 o 443 et caldrà realitzar les operacions com a usuari root
.
Incorporant websockets a un joc
Afegeix la llibreria de WebSockets al teu joc libGDX i fes que envii la posició del personatge 1 cop per segon.
Assegura't que funciona comprovant que el servidor mostra el missatge de posicionament del personatge a la seva consola.
Per treballar amb comunicacions és probable que us calgui codificar i descodificar JSON. Una opció és la llibreria Jackson de Java, que podem afegir al projecte amb Gradle:
project(":core") { dependencies { implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-core:2.10.1' implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-annotations:2.10.1' implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-databind:2.10.1' } }