bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


scrum_educatiu

Diferències

Ací es mostren les diferències entre la revisió seleccionada i la versió actual de la pàgina.

Enllaç a la visualització de la comparació

Ambdós costats versió prèvia Revisió prèvia
Següent revisió
Revisió prèvia
scrum_educatiu [2022/06/16 09:35]
enrique_mieza_sanchez
scrum_educatiu [2024/02/13 09:32] (actual)
enric_mieza_sanchez carrega cognitiva
Línia 7: Línia 7:
 {{ scrum-logo.png?direct }} {{ scrum-logo.png?direct }}
  
-Articles relacionats: [[Scrum Projecte]]+Articles relacionats: 
 +  * [[Scrum Projecte]] 
 +  * [[Gestió equips en projectes de desenvolupament]] 
 +  * [[https://youtu.be/IqWb5izNEd0|Vídeo Scrum Educatiu en 5 minuts]]
  
 {{tag> #Daw #Dam scrum scrum_educatiu agil agile}} {{tag> #Daw #Dam scrum scrum_educatiu agil agile}}
Línia 34: Línia 37:
   * Millora el flux de treball en comparació a la [[https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_model|metodologia waterfall]].   * Millora el flux de treball en comparació a la [[https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_model|metodologia waterfall]].
  
-No totes les empreses o projectes son susceptibles d'implementar-ho amb èxit.+Les metodologies Agile no sempre son la millor opció. Hi ha casos que no son susceptibles de treballar-se iterativament. 
 + 
 +===== Agile és incremental ===== 
 + 
 +{{ scrum:agileandwaterfall.gif?direct&1200 }} 
  
 ===== Producte: waterfall vs agile ===== ===== Producte: waterfall vs agile =====
Línia 114: Línia 122:
 ==== Recordatori ==== ==== Recordatori ====
   * Durada estimada: 1-2 hores   * Durada estimada: 1-2 hores
-  * Objectiu: Donar a l'alumnat una motivació i un objectiu +  * Donar a l'alumnat una motivació i un objectiu. 
-  * Punts claus: Proposar un projecte interesant, proper a la realitat per generar motivació. Tenint un objectiu clar aconseguim que sigui l'alumnat l'interesat en aprender i no és una imposició+  * Proposar un projecte interessant, proper a la realitat per generar motivació i expectació amb l'enfoc de "repte". 
 +  * Aconseguim que sigui l'alumnat l'interessat en aprendre i no una imposició
 +  * Dóna sentit als exercicis que es fan abans del projecte, focalitza i motiva alumnat i professorat.
  
 \\ \\
Línia 124: Línia 134:
 ==== Recordatori ==== ==== Recordatori ====
   * Durada estimada: 3-4 setmanes   * Durada estimada: 3-4 setmanes
-  * Objectiu: Realitzar ejercicis que ajudi a l'alumnat a desenvolupar les habilitats necessaries per afrontar el projecte  +  * Es realitzen exercicis que ajuden l'alumnat a desenvolupar les habilitats bàsiques necessàries per afrontar el projecte. 
-  * Punts claus: Proposar un ejercici i soluciar-lo entre tots aportant idees i solucions. Si es troba una solució al exercici es proposa un altresino s'explica la teoria necessaria per trobar la solució.+  * No cal donar tots els coneixements durant aquesta fase, sinó que alguns es poden investigar durant el projecte. 
 +  * Una tècnica força útil és proposar un exercici i soluciar-ho entre tots aportant idees i solucions, mentre un alumne escriu el codi al projector. Així ajuda a detectar mancances i punts forts de la classe i individuals, i si cal, s'aprofundeix en alguna part de teoria necessària per trobar la solució.
  
 \\ \\
Línia 143: Línia 154:
  
   * Treball introspectiu i de gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida dins el grup.   * Treball introspectiu i de gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida dins el grup.
-  * l'implicar tots els MPs, l'alumne deixa de preocupar-se per la feina de cada mòdul per separat. Tots els mòduls comparteixen el context del projecte, i això ajuda a l'alumne a estar centrat, i evita els temps d'adaptació entre mòduls quan es canvia de classe, fent més eficient el temps que passa programant.+  * Reducció de la [[https://projectes.xtec.cat/impulsfp/general/saps-que-es-la-carrega-cognitiva/|càrrega cognitiva]]:l'implicar tots els MPs, l'alumne deixa de preocupar-se per la feina de cada mòdul per separat. Tots els mòduls comparteixen el context del projecte, i això ajuda a l'alumne a estar centrat, i evita els temps d'adaptació entre mòduls quan es canvia de classe, fent més eficient el temps que passa programant.
   * Millora del treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de 3 persones). Les metodologia Scrum assegura que el desenvolupament és fluid si es segueixen les litúrgies estipulades (daily scrum, sprint review, sprint planning i retrospectiva).   * Millora del treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de 3 persones). Les metodologia Scrum assegura que el desenvolupament és fluid si es segueixen les litúrgies estipulades (daily scrum, sprint review, sprint planning i retrospectiva).
   * Coordinació diària dins de l'equip mitjançant el daily scrum (de vegades es supervisa per professors, però no sempre).   * Coordinació diària dins de l'equip mitjançant el daily scrum (de vegades es supervisa per professors, però no sempre).
Línia 172: Línia 183:
 ===== 2n DAW : Organització ===== ===== 2n DAW : Organització =====
  
-{{organitzacio cicle daw2.png?direct&1300}}+{{scrum:organitzacio_cicle_daw2.png?direct&1300}}
  
 \\ \\
Línia 191: Línia 202:
     * MP08 : Aplicacions per a dispositius mòbils i multimèdia.     * MP08 : Aplicacions per a dispositius mòbils i multimèdia.
     * MP09 : Processos i serveis.     * MP09 : Processos i serveis.
-    * MPDual / MPProj Apps Híbrides (en el 2n projecte).+    * MP10 ERPs (a partir del 2n projecte)
   * Mòduls no inclosos fins ara:   * Mòduls no inclosos fins ara:
-    * MP10 ERPs+    * MPDual / MPProj Apps Híbrides.
     * MPDual / MPProj : videojocs     * MPDual / MPProj : videojocs
  
 ===== 2n DAM : Organització ===== ===== 2n DAM : Organització =====
  
-{{organitzacio cicle dam2.png?direct}}+{{scrum:organitzacio cicle dam2.png?direct}}
  
  
Línia 218: Línia 229:
 {{arquitectura_projecte1_dam2.svg?direct}} {{arquitectura_projecte1_dam2.svg?direct}}
  
-===== 2n DAM Arquitectura Projecte 2 =====+===== 2n DAM Arquitectura Projecte 2 i 3 =====
  
 {{arquitectura_projecte2_dam2.svg?direct}} {{arquitectura_projecte2_dam2.svg?direct}}
Línia 231: Línia 242:
  
 ===== Portal Scrum IETI ===== ===== Portal Scrum IETI =====
- 
 https://scrum.ieti.cat https://scrum.ieti.cat
  
-Hem desenvolupat una eina per a portar el seguiment del projecte i dels alumnes+{{:scrum:portal-scrum-1.png?direct&300}} 
-  * Specs (especificacions) etiquetades per MPs +{{:scrum:portal-scrum-2.png?direct&300}} 
-  * Sprints + 
-  * Estimació temporal de les specs +Hem desenvolupat una eina específicament per gestionar projectes de Scrum Educatiu que ens permet
-  * Equips +  * Plantejar i especificar el projecte de forma detallada (elaboració del //backlog//), amb redacció de //specs// i etiquetades adequadament amb els MPs implicats en cadascuna. 
-  * Qualificació ponderada per MP+  * Fer estimació d’hores dedicades a cada //spec//. Aquesta estimació ens permet tancar els //sprints// de forma clara i precisa. 
 +  * Formació d’equips d’alumnes. 
 +  * Seguiment i qualificació per cada MP segons les //specs// resoltes i demostrades al //sprint review//.
  
-Si es vol accés, es pot demanar a emieza@xtec.cat+Si es vol accés, es pot demanar a emieza (ensaïmada) xtec.cat
  
  
scrum_educatiu.1655372143.txt.gz · Darrera modificació: 2022/06/16 09:35 per enrique_mieza_sanchez