bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


scrum_educatiu

Diferències

Ací es mostren les diferències entre la revisió seleccionada i la versió actual de la pàgina.

Enllaç a la visualització de la comparació

Ambdós costats versió prèvia Revisió prèvia
Següent revisió
Revisió prèvia
scrum_educatiu [2021/11/18 16:25]
enrique_mieza_sanchez
scrum_educatiu [2024/02/13 09:32]
enric_mieza_sanchez carrega cognitiva
Línia 7: Línia 7:
 {{ scrum-logo.png?direct }} {{ scrum-logo.png?direct }}
  
-Articles relacionats: [[Scrum Projecte]]+Articles relacionats: 
 +  * [[Scrum Projecte]] 
 +  * [[Gestió equips en projectes de desenvolupament]] 
 +  * [[https://youtu.be/IqWb5izNEd0|Vídeo Scrum Educatiu en 5 minuts]]
  
 {{tag> #Daw #Dam scrum scrum_educatiu agil agile}} {{tag> #Daw #Dam scrum scrum_educatiu agil agile}}
Línia 20: Línia 23:
   * Scrum com a metodologia per al desenvolupament   * Scrum com a metodologia per al desenvolupament
   * Scrum com a metodologia pedagògica   * Scrum com a metodologia pedagògica
 +  * Beneficis metodològics
   * Cas pràctic 1: Aplicació al CFGS DAW (web)   * Cas pràctic 1: Aplicació al CFGS DAW (web)
   * Cas pràctic 2: Aplicació al CFGS DAM (multiplataforma)   * Cas pràctic 2: Aplicació al CFGS DAM (multiplataforma)
Línia 33: Línia 37:
   * Millora el flux de treball en comparació a la [[https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_model|metodologia waterfall]].   * Millora el flux de treball en comparació a la [[https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_model|metodologia waterfall]].
  
-No totes les empreses o projectes son susceptibles d'implementar-ho amb èxit.+Les metodologies Agile no sempre son la millor opció. Hi ha casos que no son susceptibles de treballar-se iterativament. 
 + 
 +===== Agile és incremental ===== 
 + 
 +{{ scrum:agileandwaterfall.gif?direct&1200 }} 
  
 ===== Producte: waterfall vs agile ===== ===== Producte: waterfall vs agile =====
Línia 58: Línia 67:
 L'àmbit idoni per a una metodologia incremental i iterativa sol ser el //software//. Sovint sembla que altres disciplines no sigui aplicable una metodologia d'aquest tipus. Per exemple, construir un pont no és una tasca que la puguem fer iterativament. Però el prototipatge sí que el podem concebre així, com es pot veure en aquest vídeo. L'àmbit idoni per a una metodologia incremental i iterativa sol ser el //software//. Sovint sembla que altres disciplines no sigui aplicable una metodologia d'aquest tipus. Per exemple, construir un pont no és una tasca que la puguem fer iterativament. Però el prototipatge sí que el podem concebre així, com es pot veure en aquest vídeo.
  
-{{youtube>MwHHErfX9hI}}+{{youtube>MwHHErfX9hI?large}}
  
 \\ \\
Línia 89: Línia 98:
     * Harmonització dels continguts i tecnologies dels Mòduls Professionals.     * Harmonització dels continguts i tecnologies dels Mòduls Professionals.
     * Avaluació conjunta i per cada MP.     * Avaluació conjunta i per cada MP.
 +
 +\\
 +
 +===== Scrum a l'aula =====
 +
 +{{youtube>duGoMav-ZYU?large}}
 +
 +[[https://www.youtube.com/playlist?list=PL6o_mUKHVoGvwh8i0QboGW_ZogT3ZAHXV|Playlist completa a Youtube]].
  
 \\ \\
Línia 105: Línia 122:
 ==== Recordatori ==== ==== Recordatori ====
   * Durada estimada: 1-2 hores   * Durada estimada: 1-2 hores
-  * Objectiu: Donar a l'alumnat una motivació i un objectiu +  * Donar a l'alumnat una motivació i un objectiu. 
-  * Punts claus: Proposar un projecte interesant, proper a la realitat per generar motivació. Tenint un objectiu clar aconseguim que sigui l'alumnat l'interesat en aprender i no és una imposició+  * Proposar un projecte interessant, proper a la realitat per generar motivació i expectació amb l'enfoc de "repte". 
 +  * Aconseguim que sigui l'alumnat l'interessat en aprendre i no una imposició
 +  * Dóna sentit als exercicis que es fan abans del projecte, focalitza i motiva alumnat i professorat.
  
 \\ \\
Línia 115: Línia 134:
 ==== Recordatori ==== ==== Recordatori ====
   * Durada estimada: 3-4 setmanes   * Durada estimada: 3-4 setmanes
-  * Objectiu: Realitzar ejercicis que ajudi a l'alumnat a desenvolupar les habilitats necessaries per afrontar el projecte  +  * Es realitzen exercicis que ajuden l'alumnat a desenvolupar les habilitats bàsiques necessàries per afrontar el projecte. 
-  * Punts claus: Proposar un ejercici i soluciar-lo entre tots aportant idees i solucions. Si es troba una solució al exercici es proposa un altresino s'explica la teoria necessaria per trobar la solució.+  * No cal donar tots els coneixements durant aquesta fase, sinó que alguns es poden investigar durant el projecte. 
 +  * Una tècnica força útil és proposar un exercici i soluciar-ho entre tots aportant idees i solucions, mentre un alumne escriu el codi al projector. Així ajuda a detectar mancances i punts forts de la classe i individuals, i si cal, s'aprofundeix en alguna part de teoria necessària per trobar la solució.
  
 \\ \\
Línia 128: Línia 148:
   * Punts claus: Comunicació, treball en equip, responsabilitat.   * Punts claus: Comunicació, treball en equip, responsabilitat.
  
 +\\
 +
 +===== Beneficis metodològics(I) =====
 +Les metodologies emprades (Scrum, Kanban) i la organització realitzada ens comporta una sèrie de beneficis:
 +
 +  * Treball introspectiu i de gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida dins el grup.
 +  * Reducció de la [[https://projectes.xtec.cat/impulsfp/general/saps-que-es-la-carrega-cognitiva/|càrrega cognitiva]]: a l'implicar tots els MPs, l'alumne deixa de preocupar-se per la feina de cada mòdul per separat. Tots els mòduls comparteixen el context del projecte, i això ajuda a l'alumne a estar centrat, i evita els temps d'adaptació entre mòduls quan es canvia de classe, fent més eficient el temps que passa programant.
 +  * Millora del treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de 3 persones). Les metodologia Scrum assegura que el desenvolupament és fluid si es segueixen les litúrgies estipulades (daily scrum, sprint review, sprint planning i retrospectiva).
 +  * Coordinació diària dins de l'equip mitjançant el daily scrum (de vegades es supervisa per professors, però no sempre).
 +
 +\\
 +===== Beneficis metodològics(II) =====
 +  * Sprint review:
 +    * Seguiment setmanal de les tasques realitzades per l'alumnat i de la situació personal dels membres del grup.
 +    * Presentació en públic i defensa del treball realitzat.
 +  * Sprint planning:
 +    * L'alumnat fa una anàlisi tècnica de les tasques a realitzar durant l'sprint planing.
 +    * L'alumnat fa una estimació de les hores que trigarà en desenvolupar les tasques a partir de l'anàlisi tècnica.
 +    * Hi ha un pacte entre professorat i alumnat de feina a realitzar, i per tant existeix un compromís del qual se'n responsabilitzen.
 +  * Coordinació entre diferents equips de treball intercicles i intercentres. Aprenentatge de com dirigir-se a altres grups i intercanviar tasques.
 \\ \\
  
Línia 143: Línia 183:
 ===== 2n DAW : Organització ===== ===== 2n DAW : Organització =====
  
-{{organitzacio cicle daw2.png?direct&1300}}+{{scrum:organitzacio_cicle_daw2.png?direct&1300}}
  
 \\ \\
Línia 162: Línia 202:
     * MP08 : Aplicacions per a dispositius mòbils i multimèdia.     * MP08 : Aplicacions per a dispositius mòbils i multimèdia.
     * MP09 : Processos i serveis.     * MP09 : Processos i serveis.
-    * MPDual / MPProj Apps Híbrides (en el 2n projecte).+    * MP10 ERPs (a partir del 2n projecte)
   * Mòduls no inclosos fins ara:   * Mòduls no inclosos fins ara:
-    * MP10 ERPs+    * MPDual / MPProj Apps Híbrides.
     * MPDual / MPProj : videojocs     * MPDual / MPProj : videojocs
  
 ===== 2n DAM : Organització ===== ===== 2n DAM : Organització =====
  
-{{organitzacio cicle dam2.png?direct}}+{{scrum:organitzacio cicle dam2.png?direct}}
  
  
Línia 189: Línia 229:
 {{arquitectura_projecte1_dam2.svg?direct}} {{arquitectura_projecte1_dam2.svg?direct}}
  
-===== 2n DAM Arquitectura Projecte 2 =====+===== 2n DAM Arquitectura Projecte 2 i 3 =====
  
 {{arquitectura_projecte2_dam2.svg?direct}} {{arquitectura_projecte2_dam2.svg?direct}}
Línia 202: Línia 242:
  
 ===== Portal Scrum IETI ===== ===== Portal Scrum IETI =====
- 
 https://scrum.ieti.cat https://scrum.ieti.cat
  
-Hem desenvolupat una eina per a portar el seguiment del projecte i dels alumnes+{{:scrum:portal-scrum-1.png?direct&300}} 
-  * Specs (especificacions) etiquetades per MPs +{{:scrum:portal-scrum-2.png?direct&300}} 
-  * Sprints + 
-  * Estimació temporal de les specs +Hem desenvolupat una eina específicament per gestionar projectes de Scrum Educatiu que ens permet
-  * Equips +  * Plantejar i especificar el projecte de forma detallada (elaboració del //backlog//), amb redacció de //specs// i etiquetades adequadament amb els MPs implicats en cadascuna. 
-  * Qualificació ponderada per MP+  * Fer estimació d’hores dedicades a cada //spec//. Aquesta estimació ens permet tancar els //sprints// de forma clara i precisa. 
 +  * Formació d’equips d’alumnes. 
 +  * Seguiment i qualificació per cada MP segons les //specs// resoltes i demostrades al //sprint review//.
  
-Si es vol accés, es pot demanar a emieza@xtec.cat+Si es vol accés, es pot demanar a emieza (ensaïmada) xtec.cat
  
  
scrum_educatiu.txt · Darrera modificació: 2024/02/13 09:32 per enric_mieza_sanchez