bytes.cat

La wiki d'FP d'informàtica

Eines de l'usuari

Eines del lloc


android_imatges

Diferències

Ací es mostren les diferències entre la revisió seleccionada i la versió actual de la pàgina.

Enllaç a la visualització de la comparació

Ambdós costats versió prèvia Revisió prèvia
Següent revisió
Revisió prèvia
android_imatges [2021/10/20 10:27]
enrique_mieza_sanchez [Emmagatzematge compartit]
android_imatges [2022/12/19 20:15] (actual)
enric_mieza_sanchez
Línia 1: Línia 1:
-====== Tractament d'imatges en Android ====== +====== Tractament d'imatges amb android =====
- +
-En aquest article veurem com capturar imatges amb Android utilitzant la càmera del mòbil, i com emmagatzemar les dades en el sistema d'arxius. +
- +
-{{ android-camera.jpg?direct }} +
- +
-Referències: +
-  * Article [[Android]] a bytes.cat +
-  * [[https://ioc.xtec.cat/materials/FP/Recursos/fp_dam_m08_/web/fp_dam_m08_htmlindex/WebContent/u3/a2/continguts.html|Apunts de MP08 UF2 de DAM a l'IOC]]. +
- +
- +
-{{tag> #Dam #DamMp08 #DamMp08Uf2 #DamMp08Uf02 Android mobile java }} +
- +
-===== Us de la càmera ===== +
-Aquest [[https://developer.android.com/training/camera/photobasics#java|article de la pàgina oficial d'Android]] ens explica com capturar imatges amb la pròpia aplicació de la càmera del mòbil.+
  
 <WRAP important> <WRAP important>
-ULL! Mira el [[https://developer.android.com/training/camera/photobasics#java|tutorial "photobasics" d'Android]] **en anglès**. La versió en castellà conté errors. +Segurament estàs buscant l'article [[Android Camera]].
- +
-Hauràs de canviar manualment l'idioma a dalt a la dreta.+
 </WRAP> </WRAP>
- 
-El tutorial utilitza la //app// Camera del sistema operatiu. Així, no farem la foto dins la pròpia aplicació, sinó que la farà la Càmera (amb un ''Intent'' + ''setActivityForResult'') i després haurem de gestionar el resultat (amb una //callback//). 
- 
-{{ android-camera-intent.jpg?direct&400 }} 
- 
-Tenim, dins el mateix tutorial, 2 aproximacions: 
-  - **Miniatura**:  
-    * Si cridem la **càmera amb un ''Intent'' sense cap extra ens retornarà un //Bitmap//** amb el //thumbnail// (miniatura) de la foto. 
-    * Té poca resolució, però és força senzill d'implementar i per moltes aplicacions ens resulta suficient. 
-    * Addicionalment al què hi ha al tutorial, podeu afegir l'enregistrament de la foto en un arxiu de l'espai de la nostra pròpia //app// mitjançant el mètode //Bitmap.compress// 
-  - **Full resolution**:  
-    * Caldrà donar-li una indicació a la //app// Camera d'on guardar l'arxiu. 
-    * Necessitem un **''FileProvider''** dins la nostra app (arxiu ''AndroidManifest.iml''). 
-      * [[https://inthecheesefactory.com/blog/how-to-share-access-to-file-with-fileprovider-on-android-nougat/en|Abans de la API 18 no calia utilitzar FileProvider]]. 
-    * Un cop cridem la //app// Camera ella mateixa guardarà l'arxiu on li haguem dit (sigui a l'espai de la nostra //app//, o al carret de fotos (DCIM) compartit del sistema operatiu). 
-    * **ULL! Quan iniciem la càmera i li demanem que ens guardi la foto en //full resolution// no rebrem el //thumbnail// en la //callback// de tornada** (amb el què el codi previ probablement petarà). 
  
 \\ \\
- 
-===== Exercici: captura bàsica d'imatge amb miniatura ===== 
- 
-<WRAP todo> 
-Pràctica elemental de captura d'imatge. En aquest exercici no guardarem la imatge en disc, però la podem mostrar en un ImageView. 
-  * Crea un aplicació simple amb un ''Button'' (captura foto) i un ''Image View''. 
-  * Segueix les indicacions de l'[[https://developer.android.com/training/camera/photobasics#TaskCaptureIntent|article de captura d'imatges]] (en anglès!) que crea el ''Intent'' i mostra la miniatura. 
-  * Caldrà **implementar 2 funcions** a la teva ''Activity'': 
-    * **''dispatchTakePictureIntent''** : crearà un Intent per cridar la càmera. Pots cridar aquesta funció des del ''OnClickListener'' del botó. Aquesta funció pot tenir qualsevol nom o fins-i-tot pots incrustar el codi dins el ''OnClickListener''. 
-    * **''onActivityResult''** : aquesta funció de l'Activity rebrà les dades de la càmera. És obligat que es digui així la funció per poder ser cridada correctament. En aquesta funció és on hem de capturar el ''bitmap'' i mostrar-lo a la ''ImageView''. 
- 
-Persistència del //thumbnail//: 
-  * Amb el ''Bitmap'' que ens retorna l'aplicació, enregistra la foto al sistema d'arxius. 
-    * Crea un ''File'' sobre l'àrea interna d'emmagatzemament (llegeix mes avall). 
-    * Obre un ''FileOutputStream'' sobre el fitxer. 
-    * Utilitza ''Bitmap.compress'' per volcar el contingut del //thumbnail// sobre el fitxer. 
-  * Utilitza el **Android File Explorer** per visualitzar si el teu arxiu s'ha creat correctament (recorda prémer "actualitzar" abans de comprovar-ho). 
-  * Recupera la imatge sobre el ''ImageView'' quan iniciem l'aplicació de nou. 
-    * La forma més simple és amb la funció ''ImageView.setImageURI'' i assignar-li la Uri de l'arxiu. 
-</WRAP> 
- 
-\\ 
- 
-===== Persistència ===== 
-Segons [[https://developer.android.com/guide/topics/data/data-storage?hl=es-419|Android Data Storage]] tenim diversos tipus d'emmagatzematge: 
-  - **Preferències compartides**: tipus simples en forma clau-valor. 
-  - **Emmagatzematge Intern**: es guarda arxiu en la memòria interna del dispositiu, no es pot compartir entre aplicacions per seguretat. 
-    * Els arxius es guarden a ''/data/data/com.myorg.myapp/files''. 
-  - **Emmagatzematge "Extern" o Compartit**: SD card o memòria interna compartida entre aplicacions com la carpeta DCIM on hi ha el carret de fotos. 
-    * Els arxius es guarden a ''/data/media/0/Android/data/com.myorg.myapp/files''. 
-  - **BBDD SQLite** 
-  - Connexió de xarxa (guardar en un servidor d'internet) 
- 
-\\ 
- 
-===== Emmagatzematge intern ===== 
-És el més segur ja que no es pot compartir entre aplicacions. La seguretat es manté sempre i quan no es faci //root// el dispositiu. 
- 
-L'[[https://developer.android.com/reference/android/content/Context|objecte Context]] (del qual deriva ''Application'') ens proveeix algunes funcions per tractar els fitxers: 
-  * [[https://developer.android.com/reference/android/content/Context#openFileOutput(java.lang.String,%20int)|Context.fileOutputStream]] ens permet obrir un //stream// d'escriptura a l'espai privat de l'aplicació. 
-  * [[https://developer.android.com/reference/android/content/Context#getFilesDir()|Context.getFilesDir()]] ens dona el ''path'' de la carpeta privada de l'aplicació on emmagatzemarem els fitxer interns. Amb aquest ''File'' com a path podem utilitzar les funcions habituals de Java per tractament d'arxius. 
- 
-<WRAP todo> 
-App de testeig per visualitzar els arxius i les carpetes d'emmagatzematge intern. 
-  * Crea una nova aplicació amb un botó. 
-  * Utilitza la funció [[https://developer.android.com/reference/android/content/Context#openFileOutput(java.lang.String,%20int)|Context.fileOutputStream()]] per enregistrar un arxiu amb el nom "dades.txt". 
-  * Escriu-hi una línia de text. 
-  * Controla que tingui el seu ''try...catch'' i mostra un missatge d'error per si falla alguna cosa. 
-  * Utilitza el **Device File Manager** d'Android Studio per visualitzar l'arxiu que has generat. Pensa a ACTUALTIZAR el File Manager per trobar el teu arxiu. 
-</WRAP> 
- 
-\\ 
- 
-===== Emmagatzematge compartit ===== 
-Si utilitzem aquest espai, guardarem l'arxiu en una carpeta compartida on les diferents aplicacions poden intercanviar informació, com en el carret de fotos (DCIM) o la carpeta de descàrregues (Downloads). 
- 
-Dins de l'emmagatzematge compartit hi ha 2 zones: 
-  * **Zona de l'aplicació** 
-    * Ubicat a ''/media/0/Android/data/com.myorg/myapp''. 
-    * Dins d'aquesta hi ha també un seguit de carpetes específiques per a Pictures, Music, etc. 
-    * Podem accedir a l'arrel i crear les carpetes que creiem necessàries. 
-    * No requereix permisos d'accés. 
-  * **Zona compartida de ''MediaStore''** 
-    * Ubicat a ''/media/0/''. 
-    * Hi ha carpetes específiques (fixes) com DCIM, Documents, Downloads, etc. 
-    * S'hi accedeix mitjançant l'objecte [[https://developer.android.com/training/data-storage/shared/media|MediaStore]] però la seva aproximació és molt diferent de la que estem treballant aquí ara. 
-    * Requereix permisos d'accés READ_EXTERNAL_STORAGE i/o WRITE_EXTERNAL_STORAGE. 
- 
-En cas d'utilitzar emmagatzematge compartit caldrà declarar al ''manifest.xml'' els permisos pertinents: 
-<sxh xml> 
-<manifest ...> 
-    <uses-permission android:maxSdkVersion="18" android:name="android.permission.READ_EXTERNAL_STORAGE" /> 
-    <uses-permission android:maxSdkVersion="18" android:name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE" /> 
-    ... 
-</manifest> 
-</sxh> 
- 
-<WRAP tip> 
-Des de la API 18 en endavant (Android 4.4 KitKat) ja no cal demanar els permisos per escriure en l'àrea externa de la pròpia //app//, per això apareix aquest ''maxSdkVersion=18'' en els permisos. Només cal tenir en compte que les altres aplicacions també podran accedir a aquestes dades si ho requereixen. 
- 
-Si volem accedir a les imatges i arxius d'altres //apps// mitjançant ''MediaStore'' caldrà que traiem el ''maxSdkVersion'' i demanem els permisos READ_EXTERNAL_STORAGE i WRITE_EXTERNAL_STORAGE. 
-</WRAP> 
- 
-Als objectes [[https://developer.android.com/reference/android/content/Context|Context]] i [[https://developer.android.com/reference/android/os/Environment|Environment]] trobem funcions adequades per a accedir als arxius externs de l'app: 
-  * [[https://developer.android.com/reference/android/content/Context#getExternalFilesDir(java.lang.String)|Context.getExternalFilesDir(String type)]] ens dona el ''path'' de l'espai compartit dedicat a la nostra aplicació. 
-  * [[https://developer.android.com/reference/android/os/Environment#getExternalStoragePublicDirectory(java.lang.String)|Environment.getExternalStoragePublicDirectory(String type)]] ens dona el ''path'' de l'espai compartit comú de tots les aplicacions. 
- 
-A totes dues funcions cal especificar-les a quina de les diferents carpetes volem emmagatzemar-ho. Els valors s'indiquen a l'objecte [[https://developer.android.com/reference/android/os/Environment#fields|Environment]] i alguns exemples son: Environment.DIRECTORY_DCIM, Environment.DIRECTORY_MUSIC, Environment.DIRECTORY_SCREENSHOTS, etc. 
- 
- 
-==== Exercici: fotos full-size a l'àrea externa ===== 
- 
-Seguirem el [[https://developer.android.com/training/camera/photobasics#TaskPath|tutorial oficial de fotos d'Android a partir de la secció "Save full-size photo"]]. 
- 
-<WRAP todo> 
-Modifica l'aplicació de l'exercici anterior per aconseguir guardar la foto a //full size//: 
-  * Fes un //commit// amb //tag// (per després fer una //release//) al [[Git]] abans de continuar. 
-  * Per activar que la càmera faci l'enregistrament //full-size// caldrà que adjuntem la Uri del fitxer al ''Intent'' mitjançant un ''putExtra'' (fixa't en l'exemple). 
-  * Caldrà utilitzar ''FileProvider'' per autoritzar a l'//app// Camera a utilitzar els arxius de la nostra //app//. 
-  *  
-</WRAP> 
- 
-\\ 
- 
-===== Treballant amb XML i altres ===== 
- 
-És pràctic utilitzar arxius XML per separar els camps de forma llegible. Hi ha diverses llibreries per llegir XML amb Java: 
-  - [[https://stackoverflow.com/questions/11687074/create-xml-file-and-save-it-in-internal-storage-android|XmlSerializer]] és una opció. 
-  - Aquest article en castellà explica força bé com [[http://jmoral.es/blog/xml-dom|utilitzar DOM parser]]. 
-  - Potser et pot aclarir tb aquest [[https://stackoverflow.com/questions/773012/getting-xml-node-text-value-with-java-dom|post de DOM parser]] 
-  - Algun [[https://stackoverflow.com/questions/5386991/java-most-efficient-method-to-iterate-over-all-elements-in-a-org-w3c-dom-docume|exemple mes de DOM parser]]. 
- 
-\\ 
- 
-===== Exercicis ===== 
- 
-Continuació de l'aplicacio "Andrevina" (endevinar el número del 1 al 100) iniciada a l'article [[Android]]. 
- 
-<WRAP todo> 
-Continuant amb l'aplicació "Andrevina" i la taula de rècords: 
-  - Després d'entrar el nom per enregistrar un rècord, a més, engegarem la càmera. 
-  - Capturem la imatge i la enregistrem a disc amb un nom aleatori o seqüencial. 
-  - Assignem la imatge al nou item de rècord. 
-  - Modifiquem el //layout// del ''ArrayAdapter'' per afegir-hi una ''ImageView'' al rècord (on havíem de tenir prèviament el nom i els intents). 
-  - Modifiquem adequadament el //adapter// per aconseguir que ens agafi la imatge de disc i la assigni a la ''ListView'' 
-</WRAP> 
- 
-\\ 
- 
-En el cas que no estiguis desenvolupant l'app "Andrevina" pots fer aquest altre exercici: 
  
 <WRAP todo> <WRAP todo>
-  * Implementa una ''ListView'' tal i com s'explica a l'article [[Android ListView]]. +Per aprendre a utilitzar ''ImageView'', aquí tens un bon [[https://medium.com/@patelsneh18/startactvivityforresult-deprecated-alternative-and-using-it-outside-activity-class-bc9331cf896|tutorial per emprar la Galeria d'Imatges]].
-  * Modifica el ''layout'' per tal de que cada ''list_item'' tingui també un espai per a la imatge. +
-  * Afegeix un botó per capturar imatges i enregistrar-les amb diferents noms. Cada cop que enregistris una d'elles, assigna-la al primer element de la llista que no en tingui (al //Model// de la llista, o sigui, el ''ArrayList''). +
-  * Actualitza la //view// de manera que es visualitzin els canvis.+
 </WRAP> </WRAP>
  
android_imatges.1634725646.txt.gz · Darrera modificació: 2021/10/20 10:27 per enrique_mieza_sanchez