→ Slide 1
Scrum aplicat a l'educació
Leandro Zabala - Enric Mieza
Articles relacionats:
→ Slide 2
Scrum Educatiu
Scrum és una metodologia de desenvolupament àgil d'aplicacions informàtiques que ha obtingut un gran èxit i una implantació cada cop més generalitzada a la indústria del software.
A l'Institut Esteve Terradas i Illa (IETI) de Cornellà de Llobregat hem adaptat aquesta metodologia per aplicar-la a la dinàmica del desenvolupament a l'aula. El primer projecte el vam fer el curs 2017-2018.
→ Slide 3
Índex
Scrum com a metodologia per al desenvolupament
Scrum com a metodologia pedagògica
Beneficis metodològics
Cas pràctic 1: Aplicació al CFGS DAW (web)
Cas pràctic 2: Aplicació al CFGS DAM (multiplataforma)
Portal de seguiment de projectes Scrum i avaluació
→ Slide 4
Què és Scrum?
És una metodologia iterativa de desenvolupament de projectes.
-
L'objectiu principal és evitar la desconnexió entre el client i l'equip de desenvolupament.
Cada iteració es diu sprint i sol durar entre 2 i 4 setmanes.
Al final de cada sprint s'ha d'entregar una release o fer una demo al client.
-
Les metodologies Agile no sempre son la millor opció. Hi ha casos que no son susceptibles de treballar-se iterativament.
→ Slide 5
Agile és incremental
→ Slide 6
Producte: waterfall vs agile
→ Slide 7
Metodologia Waterfall
Metodologia de desenvolupament més clàssica.
→ Slide 8
Cynefin Framework
Framework conceptual per a presa de decisions (1999, IBM, Dave Snowden).
Scrum és idoni per a les situacions complexes.
→ Slide 9
Prototipatge iteratiu
L'àmbit idoni per a una metodologia incremental i iterativa sol ser el software. Sovint sembla que altres disciplines no sigui aplicable una metodologia d'aquest tipus. Per exemple, construir un pont no és una tasca que la puguem fer iterativament. Però el prototipatge sí que el podem concebre així, com es pot veure en aquest vídeo.
→ Slide 10
Scrum: rols
Es facilita la comunicació entre la part business i el dev team o equip de desenvolupament.
→ Slide 11
Litúrgies de Scrum
Sprint planning: fem estimació del temps de cada
spec.
Sprint review: demo amb el client (product owner).
Daily scrum: reunió diària a primera hora, dempeus i davant del kanban.
Retrospective: anàlisi de què ha anat malament i com es pot millorar.
→ Slide 12
Aplicació de Scrum a projectes educatius
Les «litúrgies» (sprint planning, sprint review) faciliten la dinàmica de classe.
Scrum s'aprèn amb la pràctica. No n'hi ha prou amb entendre'l, és més important treballar-hi.
Esforç d'organització del cicle:
Sincronització de dates d'inici i final de les UF.
Harmonització dels continguts i tecnologies dels Mòduls Professionals.
Avaluació conjunta i per cada MP.
→ Slide 13
→ Slide 14
Metodologia en tres fases
→ Slide 15
Fase 1: Motivació i objectiu
↓ Slide 16
Recordatori
Durada estimada: 1-2 hores
Donar a l'alumnat una motivació i un objectiu.
Proposar un projecte interessant, proper a la realitat per generar motivació i expectació amb l'enfoc de «repte».
Aconseguim que sigui l'alumnat l'interessat en aprendre i no una imposició.
Dóna sentit als exercicis que es fan abans del projecte, focalitza i motiva alumnat i professorat.
→ Slide 17
Fase 2: Entrenament
↓ Slide 18
Recordatori
Durada estimada: 3-4 setmanes
Es realitzen exercicis que ajuden l'alumnat a desenvolupar les habilitats bàsiques necessàries per a afrontar el projecte.
No cal donar tots els coneixements durant aquesta fase, sinó que alguns es poden investigar durant el projecte.
Una tècnica força útil és proposar un exercici i soluciar-ho entre tots aportant idees i solucions, mentre un alumne escriu el codi al projector. Així ajuda a detectar mancances i punts forts de la classe i individuals, i si cal, s'aprofundeix en alguna part de teoria necessària per trobar la solució.
→ Slide 19
Fase 3: Projecte
↓ Slide 20
Recordatori
Durada estimada: 3-4 setmanes
Objectiu: Desenvolupar el projecte proposat en la fase 1 amb els coneixements adquirits a la fase 2
Punts claus: Comunicació, treball en equip, responsabilitat.
→ Slide 21
Beneficis metodològics(I)
Les metodologies emprades (Scrum, Kanban) i la organització realitzada ens comporta una sèrie de beneficis:
Treball introspectiu i de gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida dins el grup.
Reducció de la
càrrega cognitiva: a l'implicar tots els MPs, l'alumne deixa de preocupar-se per la feina de cada mòdul per separat. Tots els mòduls comparteixen el context del projecte, i això ajuda a l'alumne a estar centrat, i evita els temps d'adaptació entre mòduls quan es canvia de classe, fent més eficient el temps que passa programant.
Millora del treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de 3 persones). Les metodologia Scrum assegura que el desenvolupament és fluid si es segueixen les litúrgies estipulades (daily scrum, sprint review, sprint planning i retrospectiva).
Coordinació diària dins de l'equip mitjançant el daily scrum (de vegades es supervisa per professors, però no sempre).
→ Slide 22
Beneficis metodològics(II)
→ Slide 23
2n DAW (web) MPs implicats
→ Slide 24
2n DAW : Organització
→ Slide 25
2n DAW (web)
És el primer CF amb el què vam treballar amb Scrum.
Els MPs estan molt interrelacionats i la tecnologia emprada és complementària.
Tecnologia molt madura.
UFs «síncrones» en el mòduls troncals mes grans (M6 i M7 tenen 4 UFs).
Aplicació de Scrum «senzilla».
→ Slide 26
→ Slide 27
2n DAM : Organització
→ Slide 28
2n DAM
Organització:
2 projectes anuals: un abans de Nadal i un altre abans de Setmana Santa.
4 sprints per projecte (1 mes de desenvolupament).
Clarificar arquitectura del projecte.
Major esforç per triar i harmontizar les tecnologies emprades als MPs.
El MPDual o MPProjecte també participa, però cal gestionar alumnes duals.
→ Slide 29
2n DAM Arquitectura Projecte 1
→ Slide 30
2n DAM Arquitectura Projecte 2 i 3
↓ Slide 31
→ Slide 32
Portal Scrum IETI
https://scrum.ieti.cat
Hem desenvolupat una eina específicament per gestionar projectes de Scrum Educatiu que ens permet:
Plantejar i especificar el projecte de forma detallada (elaboració del backlog), amb redacció de specs i etiquetades adequadament amb els MPs implicats en cadascuna.
Fer estimació d’hores dedicades a cada
spec. Aquesta estimació ens permet tancar els
sprints de forma clara i precisa.
Formació d’equips d’alumnes.
Seguiment i qualificació per cada MP segons les specs resoltes i demostrades al sprint review.
Si es vol accés, es pot demanar a emieza (ensaïmada) xtec.cat