Un spinner d'Android és un widget (element gràfic) que habitualment coneixem en altres entorns com a dropdown menu, selector o menú desplegable.
La programació en Android és, però, més complicada que en altres entorns degut a la gestió de la RAM en llistes molt llargues amb recursos costosos com les imatges, explicat a l'article Android ListView.
Cal conèixer Android.
Sempre convé començar per la pàgina oficial d'Android, en aquest cas sobre Spinners.
L'exemple és un Spinner amb una llista fixa dels planetes. El què es fa primerament és definir la llista de planetes com a Resource
(el famós R
d'Android).
A la pàgina oficial ens mostra la manera d'enllaçar el Spinner
amb un ArrayAdapter
. Això resulta complexe i està pensat per a situacions molt genèriques en què les dades poden ser dinàmiques, com per exemple si surten d'una consulta a una base de dades. Si volem saber més d'aquesta opció, ho podem investigar a l'article Android ListView, que utilitza Adapters
de forma molt similar.
Però nosaltres volem un dropdown senzill, i per tant ho farem més simple, assignant la llista de valors al control i llestos. Hi ha molts casos que cal això i no necessita la complexitat de l'Adapter.
EmptyActivity
.Spinner
dins el layout de la MainActivity
(per exemple, arxiu activity_main.xml
). Ho podem fer de forma gràfica.Spinner
.String text = mySpinner.getSelectedItem().toString();
Spinner
i el mostri en un Toast
.
Primer caldrà crear un array d'elements a l'arxiu strings.xml
(gràficament al Android Studio).
Per exemple, per fer un selector de números del 0 al 5:
<resources> <string-array name="nombres"> <item>0</item> <item>1</item> <item>2</item> <item>3</item> <item>4</item> <item>5</item> </string-array> </resources>
Es pot crear un Spinner de forma programàtica amb el seu Adapter
d'aquesta manera:
Spinner spinner = new Spinner(this); ArrayAdapter<CharSequence> adapter = ArrayAdapter.createFromResource(this, R.array.nombres, android.R.layout.simple_spinner_item); spinner.setAdapter(adapter);
Per crear un rang de dades del 0 al 5 com hem fet abans no cal definir el array a l'arxiu XML, que seria estàtic perquè no es podria modificar en temps d'execució. En canvi, es pot generar el Spinner
així:
Spinner spinner = new Spinner(this); CharSequence[] nombres = {"0","1","2","3","4","5"}; ArrayAdapter<CharSequence> adapter = new ArrayAdapter<CharSequence>(this, android.R.layout.simple_spinner_item, nombres); spinner.setAdapter(adapter);
Per poder respondre a les accions de l'usuari al canviar els valors dels Spinner
necessitarem implementar les callback pertinents. L'objecte que sol fer la feina és un Listener
.
Tindrem 2 estratègies bàsiques per a implementar les callback d'un Spinner
(o de qualsevol View
amb acció. Convé conèixer les dues, encara que recomanem la segona.
Crear un objecte tipus OnItemSelectedListener
per a cada Spinner, similarment a com solem fer amb els OnClickListener
dels Button
:
Spinner spinner = new Spinner(this); spinner.setOnItemSelectedListener(new AdapterView.OnItemSelectedListener() { @Override public void onItemSelected(AdapterView<?> adapterView, View view, int i, long l) { // la posició del spinner és 'i', però també es pot buscar amb String string = spinner.getSelectedItem().toString(); } @Override public void onNothingSelected(AdapterView<?> adapterView) { } });
Podem heretar la interfície OnItemSelectedListener
a la pròpia MainActivity
i implementant les funcions necessàries com a mètodes d'aquesta, tal i com suggereix la doc oficial del Spinner.
public class SpinnerActivity extends Activity implements OnItemSelectedListener { ... protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) { ... Spinner spinner = new Spinner(this); spinner.setOnItemSelectedListener(this); ... } public void onItemSelected(AdapterView<?> parent, View view, int pos, long id) { // An item was selected. You can retrieve the selected item using // parent.getItemAtPosition(pos) } public void onNothingSelected(AdapterView<?> parent) { // Another interface callback } }
Ens resultarà un codi més llegible si fem servir la opció 2, al menys en aquest cas.
Segueix la doc oficial del Spinner on l'exemple segueix aquesta estratègia implementant les callback. Tant en un cas com a l'altra cal implementar les dues funcions:
onItemSelected
: és on activarem la lògica del nostre joc.onNothingSelected
: és obligatoria implementar-la, però segurament no hi posarem res de codi.
Crea una app amb 2 Spinner
:
Spinner
.
Implementa les callback necessàries fent que quan es canvii el valor d'un Spinner
ens mostri un Log
indicant-nos el text «Spinner modificat».