====== Comunicacions en libGDX ======
Aquest article ve de [[jocs libGDX]] on implementem jocs multiplataforma.
libGDX es programa en Java, per tant podriem emprar les llibreries estàndard de comunicació HTTP o WebSockets. Però si utilitzem les pròpies de liBGDX ens facilitarà el codi, ja que ens estalviarem la gestió dels //threads// de comunicació necessaris a [[Android]] explicats a [[Android Threads]].
Llibreries de comunicacions:
* [[https://libgdx.com/wiki/networking|libGDX Networking doc]] per a comunicacions HTTP.
* [[https://github.com/MrStahlfelge/gdx-websockets|WebSockets plugin per a libGDX]] que ens permetran accions en temps real 8)
{{tag> #FpInfor #Dam #DamMp08 #DamMp08Uf3 #DamMp08Uf03 jocs games}}
\\
===== Crides HTTP estàndard =====
Les realitzem mitjançant la [[https://libgdx.com/wiki/networking|llibreria Networking de libGDX]] que ja ve integrada al propi //framework//.
==== Exercicis ====
Fes un [[https://stackoverflow.com/questions/33062574/how-to-properly-implement-a-dialog-box-using-libgdx|projecte libGDX amb Dialog com el de l'exemple]].
Implementa una crida HTTP a alguna web quan premem un botó del Dialog.
\\
===== WebSockets =====
==== Configuració ====
Podem seguir la [[https://github.com/MrStahlfelge/gdx-websockets|doc oficial del plugin de WebSockets per a libGDX]] però amb un canvi, posant ''api'' enlloc de ''compile''.
També caldrà la definició de la variable wsVersion a ''build.gradle'':
allprojects {
ext {
wsVersion = '1.9.10.3'
}
--> Arxius de configuració (Gradle, etc.)#
Per tal que funcionin les comunicacions en Android cal activar els permisos adequats:
Si volem compilar versió HTML:
I el més important, ''build.gradle'' general del projecte (n'hi ha d'altres dins de cada plataforma):
allprojects {
ext {
wsVersion = '1.9.10.3'
}
repositories {
maven { url "https://jitpack.io" }
}
}
project(":desktop") {
dependencies {
implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:common:$wsVersion"
}
}
project(":android") {
dependencies {
implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:common:$wsVersion"
}
}
project(":html") {
dependencies {
implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:core:$wsVersion:sources"
implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:html:$wsVersion"
implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:html:$wsVersion:sources"
}
}
project(":core") {
dependencies {
implementation "com.github.MrStahlfelge.gdx-websockets:core:$wsVersion"
}
}
<--
També cal que inicialitzem els WebSockets als arxius ''AndroidLauncher'', ''iOSLauncher'' i ''DesktopLauncher'', just abans de la creació del Launcher:
CommonWebSockets.initiate();
\\
==== Ús en app libGDX ====
* Per connectar-nos al servidor des de l'app libGDX ho fem al constructor o funció de inicialització ''create()''.
* Podem enviar des de qualsevol part del codi inclús des del ''render'' tot i que convé no abusar.
* Per rebre dades del servidor ho fem mitjançant l'objecte ''WebSocketListener''.
El protocol WebSockets (ws://) funciona sobre HTTP. Si estem treballant en producció sobre HTTPS, el protocol és SecureWebSockets (wss://). El codi aquí indicat serà una mica diferent, caldrà instanciar ''WebSockets.toSecureWebSocketUrl'' enlloc de ''WebSockets.toWebSocketUrl''.
La variable ''address'' ha de ser el nom del servidor (no val la IP !), sense prefix, port 443 i emprant la crida que s'explica a continuació.
socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toSecureWebSocketUrl(address, port));
import com.github.czyzby.websocket.WebSocketListener;
import com.github.czyzby.websocket.WebSocket;
class GameScreen extends Screen {
WebSocket socket;
String address = "localhost";
int port = 8888;
// constructor de l'objecte Screen
public GameScreen {
if( Gdx.app.getType()== Application.ApplicationType.Android )
// en Android el host és accessible per 10.0.2.2
address = "10.0.2.2";
socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toWebSocketUrl(address, port));
// ULL: si és a traves de HTTPS , el protocol seria wss enlloc de ws
//socket = WebSockets.newSocket(WebSockets.toSecureWebSocketUrl(address, port));
socket.setSendGracefully(false);
socket.addListener((WebSocketListener) new MyWSListener());
socket.connect();
socket.send("Enviar dades");
}
// Es poden enviar dades al render() en tems real!
// Millor no fer-ho a cada frame per no saturar el server
// ni ralentitzar el joc
public void render() {
if( stateTime-lastSend > 1.0f ) {
lastSend = stateTime;
socket.send("Enviar dades");
}
}
// COMUNICACIONS (rebuda de missatges)
/////////////////////////////////////////////
class MyWSListener implements WebSocketListener {
@Override
public boolean onOpen(WebSocket webSocket) {
System.out.println("Opening...");
return false;
}
@Override
public boolean onClose(WebSocket webSocket, int closeCode, String reason) {
System.out.println("Closing...");
return false;
}
@Override
public boolean onMessage(WebSocket webSocket, String packet) {
System.out.println("Message:");
return false;
}
@Override
public boolean onMessage(WebSocket webSocket, byte[] packet) {
System.out.println("Message:");
return false;
}
@Override
public boolean onError(WebSocket webSocket, Throwable error) {
System.out.println("ERROR:"+error.toString());
return false;
}
}
}
\\
==== Servidor WebSockets en NodeJS ====
Podem emprar la [[https://www.npmjs.com/package/ws|llibreria WS per a NodeJS]].
Ens caldrà crear un projecte NodeJS i instal·lar les llibreries:
$ mkdir ws1
$ cd ws1
$ npm init
$ npm install http ws express uuid
Afegeix ''index.js'' i posa'l en marxa:
$ node index.js
--> Exemple 1: WebSockets simple#
const { createServer } = require('http');
const { WebSocketServer } = require('ws');
const server = createServer();
const wss = new WebSocketServer({ server });
wss.on('connection', function connection(ws) {
console.log("Nova connexió.");
ws.send('something');
ws.on('error', console.error);
ws.on('message', function message(data) {
console.log('received: %s', data);
});
ws.on('close', function close() {
console.log("Tancant connexió.")
})
});
server.listen( 8888, function() {
console.log("listening...");
});
<--
-->Exemple 2: WebSockets + HTTP#
const express = require('express')
const http = require('http');
const WebSocket = require('ws')
const app = express()
const httpServer = http.createServer(app);
const wss = new WebSocket.Server({ server: httpServer })
const { v4: uuidv4 } = require('uuid')
const port = 8888
var clients = {}
// HTTP ROUTES
app.use(express.static('public'))
app.get('/',root);
// WS client connections
wss.on('connection', function connection(ws) {
var userid = uuidv4();
console.log('Nova connexió: '+userid);
clients[userid] = { "id":userid, "ws":ws, pos:{} };
ws.send("Benvingut id="+userid);
// TODO: crear totems i actualitzar
ws.on('close', function close() {
delete clients[userid];
// TODO: esborrar totems?
})
ws.on('error', console.error);
ws.on('message', function message(data) {
try {
// exemple per descoficar JSON
var posData = JSON.parse(data);
posData.id = userid;
console.log('Pos data: %s', JSON.stringify(posData));
// retransmetem posició a tothom
broadcast(JSON.stringify(posData));
} catch (e) {
console.log("ERROR descodificant pos: "+e)
}
});
});
// SERVER START
httpServer.listen(port, appListen)
function appListen () {
console.log(`Example app listening on: http://localhost:${port}`)
}
// HTTP
/////////////////////////////////
async function root(req,res) {
res.send("IETI Game WebSocket Server");
}
// WS : Web Sockets
/////////////////////////////////
async function broadcast (obj) {
for( var id in clients ) {
var client = clients[id];
//if (client.readyState === WebSocket.OPEN) {
var messageAsString = JSON.stringify(obj)
client.ws.send(obj);
//}
}
}
<--
\\
==== Exercicis ====
Implementa el servidor NodeJS indicat.
Afegeix la llibreria de WebSockets al teu joc libGDX i fes que envii la posició del nostre personatge 1 cop per segon.
Assegura't que funciona comprovant que el servidor mostra el missatge de posicionament del personatge a la seva consola.
\\
===== JSON and Jackson =====
Per treballar amb comunicacions és probable que us calgui codificar i descodificar JSON. Una opció és la [[https://www.arquitecturajava.com/java-json-con-jackson/|llibreria Jackson de Java]], que podem afegir al projecte amb Gradle:
project(":core") {
dependencies {
implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-core:2.10.1'
implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-annotations:2.10.1'
implementation 'com.fasterxml.jackson.core:jackson-databind:2.10.1'
}
}
\\