====== Sensors de moviment d'Android ====== {{ :android:eixos-accelerometre.jpg?200 }} Referències: * [[https://developer.android.com/develop/sensors-and-location/sensors/sensors_motion|Doc oficial: sensors de moviment en Android]]. * [[https://stackoverflow.com/questions/5271448/how-to-detect-shake-event-with-android|Com detectar sacsejos amb l'acceleròmetre]]. * [[Kotlin]] en aquesta wiki. {{tag> #Dam #DamMp08 #DamMp08Uf2 #DamMp08Uf02 Android mobile java kotlin sensors acceleròmetre accelerometer }} \\ ===== Sensors ===== Quan parlem de "sensors" en Android solem referir-nos als de moviment: l'**acceleròmetre** i el **giroscopi** (brúixola 3D). També son sensors (però no de moviment) la càmera, el micro, la pantalla tàctil i el GPS. Si mirem la documentació oficial podrem veure que la llibreria Android disposa dels següents deteccions: * Sensor.TYPE_GRAVITY * Sensor.TYPE_LINEAR_ACCELERATION * Sensor.TYPE_ROTATION_VECTOR * Sensor.TYPE_SIGNIFICANT_MOTION * Sensor.TYPE_STEP_COUNTER * Sensor.TYPE_STEP_DETECTOR * Sensor.TYPE_ACCELEROMETER * Sensor.TYPE_GYROSCOPE Els dos darrers son les dades "en cru" tal i com arriben dels sensors. Els altres son mecanismes de la llibreria per facilitar-nos la programació. ===== Exemple amb dades de l'acceleròmetre ===== En aquesta versió apareix la clàssica herència de ''AppCompatActivity'' però alhora s'aplica la //interface// ''SensorEventListener'', fet que ens obligarà a implementar els mètodes ''onSensorChanged'' i ''onAccuracyChanged'': class MainActivity : AppCompatActivity(), SensorEventListener { private lateinit var sensorManager: SensorManager private lateinit var accelerometre: Sensor private lateinit var binding: ActivityMainBinding override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) { super.onCreate(savedInstanceState) enableEdgeToEdge() // Utilitzem bindings per facilitar accés als elements gràfics // recorda activar-los a build.gradle.kts afegint: // viewBinding { enable = true } binding = ActivityMainBinding.inflate(layoutInflater) setContentView(binding.root) // escoltar variacions dels sensors sensorManager = getSystemService( Context.SENSOR_SERVICE) as SensorManager accelerometre = sensorManager.getDefaultSensor( Sensor.TYPE_ACCELEROMETER) as Sensor sensorManager.registerListener(this, accelerometre, SensorManager.SENSOR_DELAY_NORMAL) } override fun onSensorChanged(event: SensorEvent) { // emprem les dades del sensor val x = event.values[0] val y = event.values[1] val z = event.values[2] // 1g = 9,8 m/s² , què és un valor força alt. // Al fer *10 ens acostem als 100, que és el valor màxim per defecte de la ProgressBar binding.xProgressBar.progress = abs(x*10.0).toInt() binding.yProgressBar.progress = abs(y*10.0).toInt() binding.zProgressBar.progress = abs(z*10.0).toInt() } override fun onAccuracyChanged(sensor: Sensor?, accuracy: Int) { // TODO("Not yet implemented") } } Versió amb objecte ''SensorEventListener'' que encapsula les //callbacks// ''onSensorChanged'' i ''onAccuracyChanged'': public class MainActivity extends AppCompatActivity { private SensorManager sensorManager; private Sensor sensor; SensorEventListener sensorListener; @Override protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) { super.onCreate(savedInstanceState); setContentView(R.layout.activity_main); sensorListener = new SensorEventListener() { @Override public void onSensorChanged(SensorEvent sensorEvent) { // Valors de l'acceleròmetre en m/s^2 float xAcc = sensorEvent.values[0]; float yAcc = sensorEvent.values[1]; float zAcc = sensorEvent.values[2]; // Processament o visualització de dades... } @Override public void onAccuracyChanged(Sensor sensor, int i) { // Es pot ignorar aquesta CB de moment } }; // Seleccionem el tipus de sensor (veure doc oficial) sensorManager = (SensorManager) getSystemService(Context.SENSOR_SERVICE); sensor = sensorManager.getDefaultSensor(Sensor.TYPE_ACCELEROMETER); // registrem el Listener per capturar els events del sensor if( sensor!=null ) { sensorManager.registerListener(sensorListener,sensor, SensorManager.SENSOR_DELAY_NORMAL); } } } \\ ===== Exercici ===== Implementa una app que visualitzi els valors de l'acceleròmetre seguint l'exemple anterior on emprem el ''Sensor.TYPE_ACCELEROMETER''. Tens unes captures de pantalla més a baix de com pots fer la app. Llença l'app al teu dispositiu mòbil. Com has de col·locar el mòbil per aconseguir aquests valors (aproximats)?: {{:android:tapapp1.jpg?150}} {{:android:tapapp2.jpg?150}} {{:android:tapapp3.jpg?150}} Substitueix els ''TextView'' amb número per una ''ProgressBar'', i mostra-ho en valor absolut (si no, els valors negatius no es visualitzaran). Compara amb el resultat de ''Sensor.TYPE_LINEAR_ACCELERATION''. Quina diferència veus? **Double "thud"** Normalment parlem de //tap// o //double tap// per a interaccions de "toc" de la pantalla. Aquest exercici vol detectar "tocs" però no de pantalla, sinó "tocs" a qualsevol part del mòbil. Per això en direm //thud// enlloc de //tap// (consultant un [[https://www.thesaurus.com/browse/tap|sinònim de "tap"]]). Implementarem un detector de "double thud". No ha de reaccionar amb 1 sol "thud" ni tampoc si ens desplacem ràpid o fem una sacsejada del mòbil. Una primera aproximació podria ser **implementar un comptador de //thuds// en cadascun dels eixos XYZ**. Hauràs d'establir un **llindar d'acceleració** a partir del qual consideres que ha succeït un "thud". Defineix el llindar en una constant de l'aplicació (fàcilment localitzable i ajustable). Assegura que al canviar la orientació (portrait/landscape) no es reinicien els comptadors a zero (un canvi d'orientació reconstrueix l'objecte Activity de nou). El mètode més directe és [[https://developer.android.com/guide/components/activities/activity-lifecycle#saras|implementar onSaveInstanceState de la Activity Lifecycle]].